کاربرد انواع مته

کاربرد انواع مته

كاربرد اصلی مته را مي توان به طور كلی در ايجاد سوراخ در سطوح مختلف؛ و در سايز های مختلف از نظر قطر و طول يا عمق قلمداد كرد. مته هاي مار پيچ در واقع شكل عمومي و كلي مته ها را تشكيل مي دهد؛ زيرا همين طراحي مار پيچ مته سبب سهولت سوراخ كاري شده است. مته یکی از ابزار آلات بسیار پرکاربرد محسوب می‌ شود؛ که عموماً برای سوراخ نمودن سطح‌ های متفاوت و مخصوصا با دریل مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مته الماسه که ممکن است شما نوع آن را به‌صورت فوباید بدانید؛ که شما از ماشین سنگ سنباده باید جهت تیز کردن نوک مته الماسه هنگامی‌‌که کند می ‌شود. مته ها بر روي دستگاه هاي مختلفی نظير دريل ها، دستگاه هاي تراشكاري، فرزهای مينياتوری و … متصل مي شوند؛ از گونه اقلام مصرفي به شمار مي آيند. در این مقاله به کاربرد انواع مته خواهیم پرداخت.

فروش انواع مته

کاربرد انواع مته چیست؟

مته مهم ترین جزء دریل است که برای ایجاد هر نوع حفره ای ضرورت دارد. کاربرد اصلی مته ایجاد حفره بر روی سطحی است که با آن در تماس است. با این حال پس از چندین سال کارایی خود را از دست می دهند. برای ایجاد حفره روی سطوح مختلف، مته های مختلفی باید به کار گرفت. به همین دلیل است که مته ها تنوع بسیار بالا و کارکرد های متفاوتی دارند. مته ها نیاز به مراقبت دارند در صورتی که به درستی از آن ها نگهداری کنید؛ سال ها دوام خواهد داشت. مته ها از متریال های متفاوتی ساخته می شوند؛ و هر جنس مته برای کار بر روی یک سطح مشخص قابلیت استفاده دارد. مته های آهن نیز از نظر ظاهری به شکل مارپیچ و نوک تیز هستند؛ با زاویه ای که ایجاد می کنند، ایجاد حفره را راحت تر انجام دهند. تا ببینیم کاربرد انواع مته چیست.

لذا یکی از ابزارآلات پر کاربرد که احتمالا شما نیز تا به الان نام آن را شنیده ‌اید مته است. اگر شما جزو کسانی هستید که در شغل خود با ابزار ‌آلات مختلف در ارتباط هستید. آشنایی با کاربرد انواع مته آن می‌ تواند برای شما بسیار مفید باشد. مته در انواع مدل‌ ها و اندازه‌ های مختلف ساخته می‌ شود؛ که هر کدام از مدل ‌های متفاوت آن دارای کاربرد‌ های متفاوت هستند. مته یکی از ابزار هایی که با استفاده از نیروی چرخشی کار می‌ کند؛ بسیاری از نیاز ها را در صنایع مختلف بر طرف می‌ سازد.

آشنایی با ساختار انواع مته

مته به لحاظ مهندسی در رده ابزار آلات برشی جای می گیرد. از این نوع گرد بر ها می توان برای سوراخ کردن فولاد های آلیاژی هم استفاده کرد. ایجاد سوراخ روی قطعات یکی از پر استفاده ترین روش های برش است؛ که در صنایع گوناگون مورد استفاده است. با انواع مته به شکل های گوناگون انجام می شود. چنانچه روی اشیا و لوازم نیاز به سوراخ کاری باشد لازم است؛ که از ابزاری تیز و برنده به نام مته استفاده نمود. وظیفه این قطعه سوراخ‌ کاری سطوح و بخش‌ های مختلف مانند چوب، آهن، سنگ و… است. لیست کاملی از انواع مختلف مته برای شما آماده کرده ‌ایم؛ تا بتوانید به راحتی با آن‌ ها آشنا شوید و کاربرد هر کدام را بشناسید. مته ها بر روي دستگاه هاي مختلفی نظير دريل ها، دستگاه هاي تراشكاري … متصل مي شوند؛ و از گونه اقلام مصرفي به شمار مي آيند.

باید بگوییم که در هنگام استفاده از مته الماس اگر از دریل چکشی در هنگام کار استفاده کنید؛ با نتیجه رضایت‌ بخش ‌تری مواجه خواهد شد. مته کاجی یا مخروطی که شاید شما نام آن را به صورت مته پله ای هم شنیده باشید. البته باید یادآوری کنم که در هنگام استفاده از مته الماس اگر از دریل چکشی در هنگام کار استفاده کنید. با نتیجه رضایت‌ بخش ‌تری مواجه خواهد شد. مته ها نیاز به مراقبت دارند؛ در صورتی که به درستی از آن ها نگهداری کنید سال ها دوام خواهد داشت. تا با کاربرد انواع مته آشنا شویم.

کاربرد انواع مته خزینه

کاربرد مته خزينه آهن

انواع مته‌ ی خزینه با اشکال و ابعاد مختلف برای سوراخ‌ کاری جای پیچ؛ و خزینه کاری در سطوح چوبی و فلزی و بتنی کاربرد دارند. مته ‌ی خزینه متغیر نیز برای کار با انواع دریل‌های دستی و برقی مناسب بوده؛ و یکی از دقیق ‌ترین مته‌ ها است. با استفاده از مته‌‌ ی خزینه مناسب می‌ توانید عمق حفره را نیز در سطوح مختلف تنظیم کنید. برای چوب‌ های سوزنی‌ برگ و نرم مانند چوب کاج نیازی به مته ‌ی خزینه نیست. خزینه دستی از یک مته مخروطی شکل که معمولاً از جنس پلاستیک فشرده است؛ تشکیل می‌ شود.

مته خزینه چوب

مته خزینه چوب

مته مخصوص خزینه چوب یا مته نجاری وسیله ‌ای است؛ که از آن برای سوراخ کردن مواد و وسایل چوبی یا MDF استفاده می‌ شود. مته ‌ها را از جنس‌ های مختلفی می ‌سازند؛ که یکی از مواد پر کاربرد در تهیه مته‌، فولاد است. این مته به دلیل نوک تیز بودن برای سوراخ کردن چوب و ام دی اف بسیار مناسب است. مته خزینه چوب که ممکن است آن را با نام سوراخ کن هم بشناسید، برای کار های هنری ظریف مانند معرق کاری استفاده می‌ شود. مته خزینه چوب به صورتی ساخته شده است که بتوان با دقت بسیار بالای عملیات خزینه کاری روی محصولات چوبی را انجام داد،  که این کاربرد انواع مته است.

مشاهده محصول: مته خزینه چوب

کاربرد انواع مته گرانیت

کاربرد انواع مته گرانیت

گرانیت درجه سختی بسیار بالایی دارد و در عین حال بسیار شکننده است؛ زیرا سختی، تنها یکی از عواملی است که استحکام کلی یک ماده را مشخص می‌ کند. این نوع مته ها مته های گرانیت هستند؛ که بر روی قسمت نوک مته با قطعات بسیار سختی به نام گرانیت پوشانده شده است. خرید مته گرانیت برای مشاغل ساختمانی و صنوف مشابه یک نیاز اصلی است. بهتر است برای دریل کاری به صورت دستی از مته فولادی با سری کاربایدی استفاده شود؛ کاربرد انواع مته چون بدنه فولادی آن مقاومت بالاتری داشته عملکرد خوبی را در سوراخ کاری دارند.

مته گازور

مته گازور

مته‌ های گازور لولا کابینت معمولاً در سایزهای مختلف در بسته بندی‌ موجود هستند. مته‌ ی گازور گزینه‌ی بسیار مناسبی برای دریل ستونی و سه نظاام دستگاه تراش است. بر خلاف مته ‌های مارپیچ و مته‌ های برگی، مته‌ ی گازور نمی ‌تواند؛ به خوبی عمل خروج خرده های چوب از حفره ایجاد کرده را خارج کند. برای ایجاد حفره، از مته برگی و یا مته مارپیچ هم می توان استفاده کرد. مته گازور به نسبت مته سرعت برش و نفوذ پایین تری دارد؛ در صورتی که عملیات سوراخکاری طولانی شود، ممکن است داغ شده و حتی چوب را بسوزاند.

محصول پیشنهادی: مته گرانیت

کاربرد انواع مته کاجی

کاربرد انواع مته کاجی

مته مخروطی که به مته پله ‌ای هم معروف است؛ یکی از مته ‌های پر کاربرد برای سوراخ کاری فلزات، چوب و … است. طراحی پله ‌ای این مته به صورتی است که نوک مته کم ترین قطر و انتهای آن بیشترین قطر را دارد. مته کاجی برای سوراخ کاری بدون پلیسه با قطر مختلف؛ و کار با فلزات نازک یعنی قطر کمتر از 1.4 میلی‌متر مناسب است. از این مته می ‌توان روی ابزار مختلفی مانند؛ انواع فرز، دریل ستونی، دستی، رادیال، دریل برقی و دریل شارژی استفاده کرد. باید بگوییم که این یکی از کاربرد انواع مته است.

محصول مرتبط: مته کاجی

مته کبالت

مته کبالت

از این مته می‌ توان روی ابزار مختلفی مانند؛ انواع فرز، دریل ستونی، دستی، رادیال، دریل برقی و دریل شارژی استفاده کرد. از مته کبالت معمولا برای سورخکاری در سایز های بزرگ استفاده می شود. مته هایی با ساق های مخروطی در انتهای آن ها زبانه وجود دارد. این شیار ها باعث خروج مواد زائد ماده سوراخ شده به بیرون می شود. مته های کبالت مدل های مختلفی دارند. گرمای تولید آن بالا خواهد بود که باید با آب خنک شود. این کاربرد انواع مته کبالت می باشد. همچنین اجازه ورود سیالات برشی به داخل حفره را نیز می دهد.

شماره تماس ها:

۰۲۱-۶۶۷۵۱۵۵۰-۱

۰۲۱-۶۶۷۰۱۵۵۹

۰۲۱-۶۶۷۰۵۵۱۷

۰۲۱-۶۶۷۲۶۹۲۰

۰۹۳۵۲۳۰۱۳۲۶

اینستاگرام: @tarash_abzar_jam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *