قلاویز برای چه کاری استفاده میشود؟

قلاویز برای چه کاری استفاده میشود

از این ابزار در واقع، جهت دنده نمودن داخل استوانه یا به اصلاح مهره ها استفاده می شود. هنگامی که فرآیند تولید یک ماشین بررسی می شود یکی از پر تکرار ترین فعالیت ها قلاویز کاری است. قلاویز ها را معمولاً از جنس فولاد تندبر HSS یا فولاد کربنی می سازند. علاوه بر این در فعالیت‌ های کارگاهی و جزئی ‌تر نیز قلاویز و حدیده از ابزارهای پر کاربرد به حساب آیند. قلاویز را می توان به پیچی تشبیه کرد که. در روی بدنه آن به منظور تامین زاویه براده و هم چنین زاویه گوه سه یا چهر شیارایجاد شده است. اين قلاويز ‎ها در واقع پيچ ‎هايي  هستند كه جهت ايجاد لبه تراش، چهار خياره در آن ها ايجاد شده است. چند دنده ابتدای قلاویز پیشرو مخروطی است و دنده‌های آخر آن کامل است. قلاویز برای چه کاری استفاده میشود به عملیات تراشیدن با قلاویز، قلاویزکاری گفته می شود.

مفهوم قلاویز کاری

مفهوم قلاویز کاری

با حرکت ابزاری به نام مته قلاویز درون سوراخ قطعه شیارهای رزوه مطابق شکل زیر به وجود می آیند. قلاویز ها هم به صورت متریک و هم اینچی و راست گرد و چپ گرد تولید می شوند. قلاویز ابزاری است که برای دنده کردن و یا ایجاد رزوه در قطعات ماده به کار می ‌رود. در بعضی از قلاویزها زاویه آزاد وجود ندارد. و برخی دیگر به وسیله پشت سایی دندانه ها زاویه آزاد ایجاد می گردد. این ابزار از داخل كار، براده برداری نموده و دندانه ‎هايی در محيط داخلي استوانه ‎ها ايجاد می‏ کند. انتهای قلاویز ها را چهار پهلو می ‌سازند تا بتوان با قلاویز گردان آن‌ ها را گرفته در سوراخ چرخاند. دارای سری دو تایی و یا تکی بوده و جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته  مناسب می باشد. قلاویز های دستی از یک سری سه تا یی مته قلاویز تشکیل شده اند.

شاید بپرسید که قلاویز برای چه کاری استفاده میشود؟ قلاویز در دو نوع دستی و ماشینی وجود دارد که. مسلما استفاده از قلاویز ماشینی راحت ‌تر و کارآمد تر می باشد. برای کم کردن نیروی برش، قلاویزه ها را در یک دست می سازند. که شامل سه قلاویز پیشرو، میان رو و پس رو می شود. قلاويزهاي دستي از يك سري 3 تایي تشكيل شده كه. قلاويز اولي به صورت مخروط ساخته شده و براي شروع كار مورد استفاده قرار می‏ گیرد. قلاویز برای چه کاری استفاده میشود لذا قلاویز گردان وسیله ‌ای انتهای چهارگوش قلاویز داخل آن می ‌شود.

نکات مهم در قلاویز کاری با دست

نکات مهم در قلاویز کاری با دست

روغن مخصوص قلاویز کاری در هنگام دنده کردن قطعات فولادی نباید فراموش شود. فرآیند قلاویز کاری ماشینی برخلاف نوع دستی در یک مرحله انجام می شود. زاویه شیب برش در قلاویز های پیش رو میان رو و پس رو باهم مساوی نمی باشد. باید دید قلاویز برای چه کاری استفاده میشود. براي بستن به ماشين تراش يا ماشين مته مورد استفاده قرار می‏ گیرند. قلاویز گردان ممکن است ثابت یا قابل تنظیم باشد. ترتیب استفاده از قلاویز دستی مهم است. فرآیند ماشینی معمولا بر روی دستگاه تراش انجام می شود. برای قلاویز ‌دستی سوراخ‌ های ته ‌بسته، از هر سه قلاویز استفاده می ‌شود. برای قلاویز دستی مهره های دنده ریز و مهره هایی که دندانه های  آنها از نوع پیچ لوله می باشند. گاهی نیاز است پيچ و مهره، چپ گرد ساخته شود. فک متحرک به وسیله گرداندن یکی از دسته‌های قلاویز گردان به عقب و جلو می‌ رود.

مشاهده محصولات: قلاویز دستی

از اعمال فشار زیاد در هنگام استفاده از ابزار خودداری کنید چرا که. سبب شکسته شدن آن و همچنین قطعه کار و دنده ها می گردد. در قلاویز کاری ماشینی روش دیگری نیز وجود دارد که نیاز به مهارت تراشکار دارد. از این رو باید دید قلاویز برای چه کاری استفاده میشود. قلاویز ‌های ماشینی معمولا به صورت تکی یا سری دوتایی ساخته می‌ شوند. لازم به توضیح است قلاویز ها را در دو نوع دستی و ماشینی می سازند. برای قلاويز کاري در فضای باز، از يك دسته قلاويز دو طرفه و يا دسته قلاويز T شكل استفاده کرد.

روش قلاويز كاري

روش قلاويز كاري

براي روش قلاويز كاري ابتدا كار را به گيره روميزي محكم ببنديد. قلاویز زدن معمولا با دست انجام می ‌گیرد. ولی در کار های تولیدی برای سرعت عمل بیشتر از دستگاه قلاویز گردان ماشینی استفاده می‌ شود. توجه داشته باشید که دنده کاری قطعات چدن و برنج در ابعاد کوچک، به روغن کاری نیاز ندارد. در تصویر زیر فلش های روی ابزار تراش نشان دهنده جهت رزوه زنی و جهت حرکت ابزار داخل سوراخ هستند. گاهی وقت ها لازم است پیچ ومهره چپ گرد ساخته شود که. برای ساخت آناز این نوع قلاویز استفاده می شود. قلاویزها را از جنس فولاد آلیاژی در دو سیستم متریک و اینچی به صورت راست گرد و چپ گرد می سازند. با توقف این عمل می ‏توانید قلاويز را مشاهده کنید که به شکل عمود بر سطح كار وارد شده باشد. همان طور که در این مقاله گفتیم قلاویز برای چه کاری استفاده میشود.

مطلب پیشنهادی: انواع قلاویز

تراشیدن رزوه‏ های داخلی با دست را قلاویز کاری می ‏نامند. این عمل به ترتیب زیر انجام می ‏شود. حدیده و قلاویز را باید جدا از ابزارهای دیگر قرار داد. چون لبه‌ های تیز و برنده آن ممکن است در اثر تماس با ابزارهای دیگر کند شود یا بشکند. به فرآیند ایجاد رزوه در قطعات ماده، قلاویز کاری گفته می‌ شود. قلاویز گردان وسیله ‌ای است که انتهای چهار گوش قلاویز داخل آن می ‌شود. حدیده و قلاویز را باید پس از استفاده در جعبه یا جای مخصوص خود قرار داد. حدیده دو پارچهٔ قابل تنظیم ز هم ساخته شده‌است.

جمع بندی قلاویز برای چه کاری استفاده میشود

جمع بندی قلاویز برای چه کاری استفاده میشود

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که قلاویز برای چه کاری استفاده میشود. همان طورکه توضیح دادیم قلاویز کاری به عمل رزوه کرده گفته می شود. که به هدف ساخت قطعه صورت می گیرد. قلاویز در دو مدل دستی وماشینی وجود دارد. که روند کاری هر کدام را توضیح دادیم. دستگاه قلاویز زنی بوسیله ماشین مته شامل دنباله مخروطي است. بین قلاویز ماشینی و دستی تفاوت هایی وجود دارد. که میتوان گفت قلاویز برای چه کاری استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *