قلاویز تک مرحله ای چیست ؟

قلاویز تک مرحله ای چیست

قلاویز ها دارای شیار های مستقیم و مار پیچ است كه. عمل دندانه كردن داخل سوراخ ها را با یک قلاویز و در یک مرحله انجام می دهد. قلاویز ابزاری برای ایجاد رزوه داخلی می باشد. در واقع قلاویز‌های ماشینی مدل تکامل یافته قلاویز‌های دستی یا همان قلاویز های سه‌ تایی هستند که. امروزه کاربرد بیشتری پیدا کرده اند. هنگامی که فرآیند تولید یک ماشین بررسی می شود یکی از پرتکرارترین فعالیت ها قلاویز کاری است. انواع قلاویز که به منظور ايجاد رزوه داخلي استفاده می‏شود که. در آن یک سوراخ با قطر كمي بيشتر از قطر رزوه در قطعه وجود دارد. تعریف قلاویز کاری می توان گفت که به فر آیند تراشیدن و ایجاد رزوه های داخلی قلاویز کاری گفته می شود. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت کرد که قلاویز تک مرحله ای چیست؟ به عملیات تراشیدن با قلاویز، به اصلاح قلاویز کاری گفته می شود.

قلاویز تک مرحله ای

قلاویز چیست؟

قلاویز مانند هر وسیله ‌ی دیگری از انواع گوناگون تشکیل شده است. این نوع قلاویز متفاوت با قلاویز های دستی می باشند. قلاویز های دستی در سری های سه تایی ارائه می شوند. قلاویز کردن یک سوراخ به سه مرحله قلاویز زدن نیاز است. قلاویز کردن یک سوراخ به سه مرحله قلاویز زدن نیاز است. این ابزار از داخل كار، براده برداري نموده و دندانه‎ هايي در محيط داخلي استوانه‎ ها ايجاد می ‏کند. قلاویز ها را معمولاً از جنس فولاد تندبر HSS یا فولاد کربنی می سازند. دنباله های آن به شکل استوانه بلند است و در انتهای آن چهار گوش و یا دو طرف آن دارای زبانه می باشد. اما قلاویز تک مرحله ای چیست؟ لذا معمولاً برای شروع یک شیار مورد استفاده قرار می گیرند. قلاویز دستی در در دسته‌های سه تایی عرضه می‌شوند که از قلاویز پیش رو، میان رو و پس رو تشکیل شده است.

این نوع قلاویز تک مرحله بوده و هماند قلاویز دستی ها سه مرحله به کار گرفته نمی شوند. برای سوراخ های راه به در دو قلاویز پیش رو و میان رو کافی هستند. قلاویز میان رو مقدار بیشتری براده برداری می کند و تا حدودی رزوه‌ ها را شکل می ‌دهد. با حرکت ابزاری به نام مته قلاویز درون سوراخ قطعه شیارهای رزوه مطابق شکل زیر به وجود می آیند. اين امر موجب ايجاد دندانه بر روی قلاویز می‏ شود. قلاویز تک مرحله ای چیست؟ که توجه به این ویژگی ها برای کاربرد های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.

قلاویز دستی تک مرحله ای

قلاویز دستی

در واقع قلاویز ‌های ماشینی مدل تکامل یافته قلاویز‌ های دستی یا همان قلاویز های سه ‌تایی هستند. قلاویز های دستی از یک سری سه تایی مته قلاویز تشکیل شده اند. قلاويزهاي دستي از يك سري 3 تایي تشكيل شده كه قلاويز اولي بصورت مخروط ساخته شده است. این قلاویز بر خلاف قلاویز ماشینی با نیروی دست به حرکت در می آید. در قلاویز سه تایی به ترتیب می بایست انجام شود که. از قلاویز اول رو یا پیشرو و سپس وسط رو یا میان رو و در نهایت، قلاویز آخر رو  یا پس رو استفاه نمود. برای این که با قلاویز کار کرد روش‌ هایی وجود دارد که به نوع قلاویز بستگی دارد. برای قلاویز کاری تک مرحله  انتخاب این نوع قلاویز  اجاری بوده است. برای رزوه دار کردن سوراخ های کور از هر سه قلاویز این مجموعه استفاده می شود. که باید گفت قلاویز تک مرحله ای چیست؟

برای قلاویز کردن یک سوراخ به سه مرحله قلاویز زدن نیاز است. این مته ها از شماره 1 تا 3 هستند و هرکدام عمق معینی از دنده را ایجاد می کنند. تمام دندانه ‎های این نوع قلاویز به طور كامل بوده است. بیشتر برای بن بست کردن سوراخ قلاويز، استفاده می ‏شود. همان طور که گفته شد در قلاویز دستی نیرو با دست وارد می شود. روغن مخصوص قلاویز کاری در هنگام دنده کردن قطعات فولادی نباید فراموش شود. قلاویز مخروطی شیار کاملی را از درون سوراخ ایجاد می کند. برای رزوه کردن سوراخ‌ قلاویز پیش رو استفاده می شود.

مشاهده محصولات قلاویز دستی

قلاویز ماشینی تک مرحله ای چیست

قلاویز ماشینی

فرآیند قلاویز کاری ماشینی بر خلاف نوع دستی در یک مرحله انجام می شود. این نوع قلاویزها دارای سري دوتایي و يا تكي است. قلاویز ها دو مدل دستی و ماشینی دارند که تفاوت هایی با هم دارند. دارای سری دوتایی و یا تکی بوده و جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته  مناسب می باشد. براي بستن به ماشين تراش يا ماشين مته مورد استفاده قرار می‏ گیرند. قلاویز ماشینی بر خلاف قلاویز دستی، به ماشین تراش یا دریل بسته است و مستقل نیست. قلاویز ماشینی مارپیچ 35 درجه بهترین نوع قلاویز برای انجام تک مرحله ای قلاویز کاری می باشد. با استفاده از یک مته قلاویز که دنده های مخروطی بر روی سطح آن به وجود آمده است. رزوه زدن روی قطعه تکمیل می شود. دنباله قلاویز های ماشینی بشکل استوانه بلند ساخته شده.  البته باید بررسی شودکه قلاویز تک مرحله ای چیست؟ و چه کاربردی دارد.

قلاویز چیست

قلاویز ماشینی برای کارگاه هایی که به تولید انبوه می پردازند مناسب است. دنباله های آن به شکل استوانه بلند است. در انتهای آن چهار گوش و یا دو طرف آن دارای زبانه می باشد.چرا که با قلاویز ماشینی کار آن نسبتا با سرعت بیشتری نسبت به قلاویز دستی انجام می‌شود. در قلاویز‌های ماشینی به دلیل ساختاری که دارند دیگر نیازی نیست تا در چند مرحله رزوه مورد نظر را ایجاد کنید. قلاویز تک رو چند نوع دارد که به درخواست و قطعه کار بستگی دارد. در قلاویز کاری ماشینی روش دیگری نیز وجود دارد  نیاز به مهارت تراشکار دارد.

مشاهده محصولات : قلاویز ماشینی

قلاویز تک مرحله ای چیست؟

در این بخش از مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که قلاویز تک مرحله ای چیست؟ باید بگوییم قلاویز تک مرحله ای در واقع همان قلاویز ماشینی است. که با این نام یعنی قلاویز تک مرحله ای نیز شناخته می شود. این قلاویز مزایای خاص دیگری نسبت به قلاویز دستی دارد. در واقع دلیل نام گذاری آن ها با عنوان ماشینی همین موضوع است. در انتهای قلاویز ماشینی چهار گوش و یا دو طرف آن دارای زبانه می باشد. قلاویز ابزاری است برای ایجاد دندانه مارپیچ در درون قطعه به کار می رود. قلاویزها میله مخصوص فلزی کنده کاری و یا تراش داده شده و سخت شده هستند که. برای برش شیارهای داخلی استفاده می شوند. انواع قلاویز ماشینی به عنوان محصولاتی که بر روی ماشین تراش یا مته سوار می شوند. آن ها عمل قلاویز کاری را بنا به باری که به آن داده می شود انجام می دهد.

قلاویز تک مرحله ای چی هست؟

با این تعاریف می شود گفت که متوجه شده اید که قلاویز تک مرحله ای چیست؟ استفاد از این قلاویز سبب بالا رفتن سرعت کار می ‌گردد. مهم ترین ویژگی قلاویز‌های ماشینی بالا بردن سرعت است. البته تفاوت قلاویز ماشینی و دستی به همین موارد محدود نمی شود. چرا که دیگر نیازی به تعویض قلاویز در سه مرحله نخواهید داشت. قلاویز ها دارای گونه های دو، سه و یا چهار شیاره هستند. قلاویز های ماشینی در هر ابعاد و اندازه ای بر خلاف قلاویز های دستی به صورت تکی ساخته می شوند. این محصولات که عموماٌ دارای دسته ای است.

جمع بندی تک مرحله ای چیست ؟

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که قلاویز تک مرحله ای چیست؟ همین طور به بیان ویژگی های آن پرداختیم. تفاوت آن را با قلاویز دستی بیان کردیم تا بدانیم قلاویز تک مرحله چیست؟

مطلب پیشنهادی تراش ابزار جم برای شما: قلاویز برای چه کاری استفاده میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *