قلاویز دستی چیست؟

قلاویز دستی چیست

قبل از این که به این بپردازیم که قلاویز دستی چیست می خواهیم قلاویز کاری را بررسی کنیم. در تعریف قلاویز کاری می توان گفت که به فرآیند تراشیدن و ایجاد رزوه های داخلی قلاویز کاری گفته می شود. این کار یکی از مراحل تولید قطعه و قالب سازی محصوب می شود. تنه قلاویز از بخش رزوه تراش باریک تر است. قلاویز ها را معمولاً از جنس فولاد تندبر HSS یا فولاد کربنی می سازند. این ابزار از ۴ ردیف دندانه تشکیل شده که عمل براده برداری را انجام می دهند. در این مقاله به این سوال خواهیم پرداخت که قلاویز ماشینی چیست. بین ردیف ها شیاری برای خروج براده و تغذیه آب و صابون حین رزوه زنی در نظر گرفته شده است. انتهای قلاویز را به منظور قرار گیری در دسته قلاویز، بصورت چهار پهلو می سازند. شما میتوانید برای مشاهده این محصولات به صفحه قلاویز دستی مراجعه کنید.

تماس با تراش ابزار جم

قلاویز دستی چیست؟

قلاویز دستی یکی از نمونه های قلاویز است. این قلاویز ویژگی های خاص خود را دارد. که با توجه به این ویژگی ها برای کاربرد های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. این قلاویز بر خلاف قلاویز ماشینی با نیروی دست به حرکت در می آید. لذا اولین تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در نیروی محرک آن ها است. همان طور که گفته شد در قلاویز دستی نیرو با دست وارد می شود. گشتاور مورد نیاز برای به حرکت درآمدن قلاویز در نوع دستی به وسیله نیروی دست تامین می شود. در قلاویز دستی به همین دلیل سرعت کار پایین تر از قلاویز ماشینی است. قلاویز یک وسیله تخصصی در زمینه تجهیزات تراشکاری است. از قلاویز برای ایجاد رزوه در سطوح خارجی اجسام مختلف استفاده می شود. ویژگی های قلاویز دستی چیست. قلاویز ها نیز طبق استاندار های مختلفی مثل، متریک، راست گرد، چپ گرد و اینچی تولید می شوند.

این قلاویز یعنی قلاویز دستی سری قلاویز دستی سه لبه یا شیار برای تراش دارد. یا به عبارت دیگر دارای یک سری سه تایی می‌ باشد. کار کردن با قلاویز دستی شامل سه مرحله می شود. یعنی عمل قلاویز در قلاویز دستی در سه مرحله صورت می پذیرد. از این این به این قلاویز، قلاویز سه تایی نیز می گویند. شکل ساختاری قلاویز اول به شکل مخروطی است. به وسیله قلاویز اول نیمی از براده‌ برداری صورت می ‌گیرد. قلاویز میان‌ رو جهت عمق دنده‌ها و شیارها استفاده می شود. مرحله آخر نیز توسط قلاویز پس رو انجام می شود.

قلاویز اینان

قلاویز ماشینی چیست؟

در این مقاله قصد داریم به قلاویز دستی بپردازیم. اما پیش از آن که به این سوال پاسخ دهیم. که قلاویز دستی چیست نگاهی گذار به قلاویز ماشینی خواهیم داشت. شد قلاویز ها دو مدل دستی و ماشینی دارند که تفاوت هایی با هم دارند. قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش طراحی شده است. یعنی از این نوع قلاویز فقط برای استفاده با ماشین قابلیت دارد. از آن جایی که مته دارای سری دوتایی و یا تکی است. برای بستن به ماشین تراش یا ماشین مته  مناسب می باشد. قلاویز ماشینی شکل هندسی منحصر به فرد و جالبی دارد که با توجه به شرایط کاری آن این گونه طراحی شده است. در انتهای قلاویز ماشینی چهار گوش و یا دو طرف آن دارای زبانه می باشد. قلاویز ماشینی برای کارگاه هایی که به تولید انبوه می پردازند مناسب است. چرا که سرعت بالایی را از خود نشان می دهد.

این قلاویز مزایای خاص دیگری نسبت به قلاویز دستی دارد. مزیت های قلاویز دستی به نسبت قلاویز دستی چیست؟ مزیت اصلی قلاویز ماشینی این است که استفاد از این قلاویز سرعت کار را افزایش می دهد. به همین دلیل برای تولید قطعات در تیراژ بالا بسیار مناسب است. لذا در کارگاه های به قلاویز دستی ترجیح داده می شود. نکته دیگر این که این قلاویز از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. سرعت عمل بالا در این قلاویز در کنار کیفیت مزایای قلاویز ماشینی نسبت به نمونه دستی می باشد. ما در مقاله قلاویز ماشینی چیست بیشتر در مورد این موضوع صحبت کرده ایم.

قلاویز ماشینی

قلاویز دستی سه تایی چیست؟

همان طور که گفتیم نام دیگر قلاویز دستی، سه تایی است. از این رو پرداختن به قلاویز سه تایی در پاسخ به این سوال است که قلاویز دستی چیست. بای بگوییم که قلاویز ماشینی از قلاویز های سه‌ تایی کاربرد بیشتری پیدا کرده اند. اما در بعضی از کارگاه ها با توجه به نیاز آن ها از این قلاویز انجام می شود. همان طور که گفتیم قلاویز سه تایی نام دیگر قلاویز دستی است. در قلاویز دستی برای قلاویز کردن یک سوراخ به سه مرحله قلاویز زدن نیاز است. این مراحل به نام های پیش رو، میان رو و پس رو نام گذاری شده اند. قبل از شروع به کار با قلاویز باید ابتدا عملیات مته زنی را آغاز کنید. در عملیات باید یک سوراخ اولیه را برای ورود قلاویز را ایجاد کنید. اما انتخاب این مته نیز طبق فرمول مخصوصی می باشد. البته که این عملیات بیشتر تجربی است.

 اما اگر نحوه کار قلاویز دستی را نمی دانید ادامه مقاله را بخوانید. چرا که در بخش آخر به طور کامل قلاویز دستی را آموزش می دهیم. قلاویز دستی چیست وعملکرد قلاویز دستی به چه صورتی است. در قلاویز دستی ابتدا با استفاده از قلاویز پیش رو، مقدار کمی براده برداری انجام می‌شود. این موضوع هم بیشتر برای این است که نیاز نباشد تا به سراغ قلاویز های مارپیچی رفت. همچنین باید مداوم براده ها را از سوراخ خارج کنید تا قلاویز نشکند. همان طور که مشخص است در انجام کار با قلاویز نیاز به مهارت و تجربه بالایی است.

محصولات قلاویز دستی

نکات کار با قلاویز

در استفاده از قلاویز دستی رعایت نکاتی حائض اهمیت است. نکته اول این لست که برای این که براده زیاد نشود. ابتدا بهتر است قلاویز را هر چند وقت یک بار در جهت خلاف آن بچرخانیم. همچنین در سوراخ‌ های ته بسته باید عمق سوراخ را بیشتر از عمق قلاویز کاری اندازه گرفت. افزون بر این باید تا حد امکان به سراغ قلاویزهای مارپیچی رفت. می ‌توانید برای این که قلاویزها نشکند، براده‌ها را به تعداد چند دفعه از داخل سوراخ خارج نمایید. این نکته مانند فوت کوزه گری است که باید انجام دهید. با تمام تدابیر این امکان وجود دارد که در حین کار قلاویز بشکند. سوال این است که راهکار مناسب در زمان شکستن قلاویز دستی چیست؟ اگر قلاویز در زمان کار یا هر وقت دیگر به دلایل مختلفی شکست باید آن را خارج کنید. برای این که قلاویز شکسته شده را خارج نماید باید مراحلی انجام گیرد.

 در صورت امکان از تجهیزاتی که برای همین کار وجود دارند استفاده کنید. تا در شیار قلاویز گیر کرده و به آرامی آن را خارج کنند. استفاده از این ابزار کار شما را بسیار راحت می کند. کار با قلاویز نیاز به تخصص و مهارت دارد برای کار با آن باید یک سری تجربه کسب کنید. با انجام چندین بار قلاویز کاری این مهارت را به دست خواهید آورد. با کسب تجربه می توانید با قلاویز به بهترین شکل کار کنید. اما حالا باید بدانیم که قلاویز دستی چیست. برای همین پیشنهاد می کنیم که حتما ادامه مقاله را بخوانید.

قلاویز ادولان

آموزش کار کردن با قلاویز دستی

 در آموزش کار با قلاویز ابتدا پس از ایجاد سوراخ اولیه با مته حالا نیاز است تا قلاویز مشخص شده را بردارید. حال باید شروع به کار کنیم. البته همان طور که گفته شد قلاویز های دستی به سه صورت و سه مرحله ای هستند. یعنی دارای سه قلاویز دستی هستند.  این قلاویز ها شامل قلاویز دستی پیشرو، میان رو و پس رو می شوند. در مرحله اول باید قلاویز پیش رو را بردارید. انتهای قلاویز پیش رو به صورت چهار گوش است. در انتهای آن یک خط وجود دارد. سپس آن را در دسته قلاویز قرار دهید. حالا نوبت آن است که قطعه مورد نظر را داخل گیره ببندیم. در نهایت قلاویز به صورت عمودی وارد سوراخ می شود. حالا باید آن را آرام  و یک نواخت بچرخانید. نکته مهم این است که برای خروج براده پس از هر دور چرخش، یک چهارم دور را عکس می کنیم.

برای راحت تر شدن عملیات براده برداری و افزایش سرعت عمل. پیشنهاد می شود تا از آب و صابون در هنگام عملیات استفاده کنید. این مرحله را تا زمان خروج قلاویز انجام دهید. بعد از این مرحله نوبت به استفاده از قلاویز های میان رو و پس رو می رسد. تمامی مراحل بالا را یک بار در ابتدا برای قلاویز میان رو انجام دهید. نشانه قلاویز میان رو این است که انتهای آن دو خط وجود دارد. در محله آخر باید همین عملیات را برای قلاویز پس رو نیز انجام دهید .تا زمانی که کار قلاویز کاری به پایان برسد.

قلاویز دستی تراش ابزار جم چیست

تیز کردن قلاویز دستی چیست؟

 تيز كردن قلاويزها بعد از چندین بار استفاده از آن ها باید انجام شود. چرا که  قلاويز در اثر كار مداوم ممكن است كند شود. کند شدن قلاویز می تواند به سادگي دچار آسیب رسیدن به آن شود. در این صورت پیشنهاد می شود به صورت دوره ای قلاویز را بررسی نمایید.تا اگر لبه‎هاي برش قلاويز تيز نباشد برای تیز کردن آن اقدام کنید. پیش از تیز کردن می توانید آن را با انبر برگردانده و قلاويز ديگري را جایگزین کنید. در این مدت می‏توانید آن را مجددا تيز تیز کرده و استفاده نمایید. مراحل تیز کردن قلاویز دستی چیست. به این منظور لبه‎هاي، برش قلاويز بوسيله سنگ ابزار تيز كني تيز می‏شوند. تیز کردن قلاویز کار چندان سختی نیست و از دست هر آدم دست به آچاری بر می آید. البته در تیز کردن قلاویز لازم است که به نکاتی توجه کنید. یکی از آن نکات این است که.

در زمان تيز كردن قلاويز، دقت شود كه لبه دندانه بطور كامل تيز شود. نکته دیگر این است تمام لبه‎هاي برش بايد به طور شده و ارتفاع آن ها يكي باشد. در صورتی که تمام لبه‎ها ارتفاع یکسان نداشته باشند. باید بعضي از دندانه‎ های براده را برداشته. تا دندانه های آن ها را یکسان کرد. تیز کردن قلاویز کار سختی نیست اما باید نکات بالا در این کار رعایت شود. حالا دیگر می دانید که مراحل تیز کردن قلاویز دستی چیست. پیشنهاد ما این است ادامه مقاله را مطالعه کنید تا مطالب بیشتری در باره قلاویز دستی یاد بگیرید.

محصولات قلاویز

نکات قلاویز کاری

نکات کار با قلاویز دستی چیست وبه هنگام قلاویزکاری باید چه نکات را رعایت کرد؟ مورد اول این است که در هر دور که ابزار به ‌طرف راست می‌چرخد نیم دور آن را بطرف چپ بگردانید. این کار برای آن است که براده‌های جدا شده از بین لبه‌های برنده آزاد گردد. مورد بعدی این است که در حین کار ازاعمال فشار بی از حد خود داری کنید. چرا که اعمال نیروی زیاد باعث شکستن ابزار، خراب شدن قطعه کار و ناصاف شدن دنده‌ها می‌شود. مورد بعدی که لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که. در موقع دنده کردن قطعات فولادی بهتر است روغن به ابزار بزنند. مورد بعدی ایناست که برای دنده کردن قطعات آلومینیمی زدن نفت بهتر از روغن کاری است. نکته دیگر این که برای دنده کردن برنج یا چدن هیچ گونه روغن بکار نبرید. قبل از قلاویزکاری از جداول استاندارد قطر مته را پیدا کرد.

 برای مثال پیچ M6 فقط در سوراخی که به قطر 5mm قلاویزکاری شده قابلیت چرخش دارد. نکات دیگر کار با قلاویز دستی چیست؟ قلاویز ابزاری است برای ایجاد دندانه مارپیچ در درون قطعه به کار می رود. روی سطح قلاویز دندانه هایی با دقت تراشیده شده و شیارهایی در امتداد طولی آن ایجاد شده. این شیارها که در ناحیه دندانه دار قلاویز وجود دارند به عنوان لبه برنده قلاویز عمل می کنند. همانطور که قبلاهم گفتیم جنس قلاویزها از فولاد کربن دار و یا فولاد تندبر است. قلاویزهای ساخته شده از فولاد کربن دار برای قلاویز کاری دستی مناسب است.

قلاویز دستی تراشکاری چیست

جمع بندی:

غالبا نوع قلاویز بر اساس طبیعت کار و امکانات موجود انتخاب می شود. عواملی مانند عمق سوراخ، ویژگی های برش ماده ای که باید قلاویز شود را در بر می گیرد. تولید کننده ای مهره ای که کارگاهش مجهز به ماشین هایی است که قلاویز دم کج در آن ها به کار می رود. نمی تواند نوع دیگری از قلاویزها را انتخاب کند. در این مقاله به این موضوع پراختیم که قلاویز دستی چیست؟ امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در زمینه انواع محصولات قلاویز در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. همچنین شما عزیزان میتوانید برای خرید انواع محصولات قلاویز به صفحه قلاویز مراجعه کنید.

اطلاعاتی که در این بخش به شما داده شد، گرداوری شده از منابع معتبری مثل ویکی پدیا میباشد.

شماره تماس ها:

۰۲۱-۶۶۷۵۱۵۵۰-۱

۰۲۱-۶۶۷۵۲۸۸۴-۵

۰۹۳۵-۲۳۰۱۳۲۶

اینستاگرام: @tarash_abzar_jam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *