قلاویز ماشینی چیست؟

قلاویز ماشینی چیست

قلاویز ابزاری برای ایجاد رزوه داخلی می باشد. از این رو مقابل حدیده قرارمی گیرد. چرا که حدیده برای رزوه خارجی مورداستفاده قرار می گیرد. قلاویز دو مدل دستی و ماشینی دارد. قلاویز ها را معمولاً از جنس فولاد تندبر HSS یا فولاد کربنی می سازند. این ابزار از ۴ ردیف دندانه تشکیل شده که عمل براده برداری را انجام می دهند. در این مقاله به این سوال خواهیم پرداخت که قلاویز ماشینی چیست. بین ردیف ها شیاری برای خروج براده و تغذیه آب و صابون حین رزوه زنی در نظر گرفته شده است. انتهای قلاویز را به منظور قرار گیری در دسته قلاویز، بصورت چهار پهلو می سازند. این فرم قلاویز در هر دو نمونه قلاویز دستی و ماشینی مشابه است. باید گفت قلاویز ها هم به صورت متریک موجود هستند و هم به صورت اینچی تولید می شوند. همچنین به صورت راستگرد و چپگرد به تولید می رسند.

قلاویز کاری چیست؟

قبل از این که به سوال قلاویز ماشینی چیست بپردازیم. می خواهیم عمل قلاویز کاری را مورد بررسی قرار دهیم. قلاویز یکی از فرآیند های تراش کاری است.قلاویزابزاری برای تراش دنده‌های پیچ بر روی مواد مختلف است. این مواد می تواند فلز، چوب و پلاستیک باشد. قلاویز برای دنده‌کردن داخل استوانه‌ها به‌کار می‌رود. یا به عبارت ساده تر برای ساخت مهره از قلاویز استفاده می شود. به این فرآیند یعنی فرایند تراشیدن با قلاویز، قلاویزکاری می‌گویند. قلاویز ها در نوع کلی دستی و ماشینی هستند. قلاویزهای دستی معمولا دو یا سه مرحله ای هستند. قلاویز کاری دستی به وسیله دسته قلاویز و نیروی دست انجام می شود. در قلاویز کاری با ماشین، گشتاور مورد نیاز به وسیله ماشین قلاویز ایجاد می شود. قلایز های دستی و ماشینی هر کدام تفاوت هایی با هم دارد. تفاوت های میان این دوع باعث ایجاد محاسن و مزایا در مورد هر کدام شده است.

در مجموع به فرآیند تراشیدن و ایجاد رزوه های داخلی قلاویز کاری گفته می شود. اما قلاویز ماشینی چیست که یکی از مراحل تولید قطعه و قالب سازی می باشد. قلاویز ابزاری است که به منظور تراشیدن و دنده کردن فلز، چوب و پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. که به آن رزوه می گویند و ابزار قلاویز از جنس فولاد ساخته می شود. تنه قلاویز از بخش رزوه تراش باریک تر است. شیارهای بین لبه های برنده قلاویز در بخش رزوه، خیاره نامیده می شود. همانطور که میدانید قلاویز کاری به دو صورت دستی و ماشینی صورت می گیرد.

قلاویز کاری

قلاویز ماشینی چیست؟

همان طور که گفته شد قلاویز ها دو مدل دستی و ماشینی دارند. این دو مدل تفاوت هایی با هم دارند. قلاویز ماشینی چیست وچه تفاوتی با قلاویز دستی دارد. در این باره باید بگوییم که قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش طراحی شده است. ماشین مته دارای سری دوتایی و یا تکی است. لذا قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته  مناسب می باشد. ادنباله های آن به شکل استوانه بلند است. قلاویز ماشینی شکل هندسی منحصر به فرد و جالبی دارد. در انتهای قلاویز ماشینی چهار گوش و یا دو طرف آن دارای زبانه می باشد. از این قلاویز برای بستن به ماشین مته یا ماشین تراش استفاده می‌شود. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی به همین موارد محدود نمی شود. این قلاویز یعنی قلاویز ماشینی دارای سری تکی و یا سری دوتایی می‌باشد. انتهای این قلاویز چهار گوش می ‌باشد. متوجه شدیم قلاویز ماشینی چیست.

 اما قلاویز ماشینی دیگر چه مشخصاتی دارد؟ در جواب باید گفت طرف آن داری زبانه است. این قلاویز مزایای خاصی نسبت به قلاویز دستی دارد. از جمله این مزایا می توان به این مورد اشاره کرد. استفاد از این قلاویز سبب بالا رفتن سرعت کار می‌گردد. لذا برای تولید قطعات در تیراژ بالا بسیار مناسب است. نکته دیگر این که این قلاویز از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. اما قلاویز ماشینی چیست و این ابزار چه انواعی دارد؟ قلاویز یک ابزار در تراشکاری است که مدل ماشینی یکی از انواع آن است. قلاویز سبب ایجاد رزوه مارپیچ در قطعه ماده می‌شود.

قلاویز ماشینی

قلاویز دستی

این مقاله درباره این است که قلاویز ماشینی چیست اما بد نیست که در مورد قلاویز دستی هم بدانیم. با شناختی که از هر دو نوع قلایز داریم می توانیم متوجه تفاوت های آن ها شویم. اولین تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در نیروی محرک آن ها است. که در قلاویز دستی با نیروی دست کار می کند. و قلاویز ماشینی نیز با کمک ماشین آلات به حرکت در می آید. همانطور که گفته شد در قلاویز دستی نیرو با دست وارد می شود. گشتاور مورد نیاز برای به حرکت درآمدن قلاویز در نوع دستی به وسیله نیروی دست تامین می شود. در مقابل همان طور که پیش ازاین گفته شد دستگاه وظیفه به حرکت درآوردن قلاویز ماشینی را به عهده دارد. با این تعاریف که اراده شد می توان گفت متوجه شده ایم قلاویز ماشینی چیست. اما در ادامه بازهم  تفاوت قلاویز ماشینی و دستی درادامه توضیح خواهیم داد.

این قلاویز یعنی قلاویز دستی دارای یک سری سه تایی می‌باشد. یا به عبارت دیگر سری قلاویز دستی سه لبه یا شیار برای تراش دارد. قلاویز دستی سه مرحله دارد. یعنی عمل قلاویز در قلاویز دستی در سه مرحله صورت می پذیرد. قلاویز دستی شامل سه مدل اول و وسط رو و پس رو وجود دارد. ساخت و تولید قلاویز اول به شکل مخروطی است. به وسیله قلاویز اول نیمی از براده‌ برداری صورت می‌گیرد. قلاویز میان‌رو یا وسط‌ رو جهت عمق دنده‌ها و شیارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. براده ‌برداری نهایی توسط قلاویز آخر یا همان پس‌رو صورت می‌گیرد.

انواع قلاویز

قلاویز سه تایی

ادامه به مباحث دیگری در باره قلاویز می پردازیم تا بهتر متوجه شویم که قلاویز ماشینی چیست. بای بگوییم که قلاویز ماشینی از قلاویز های سه‌ تایی کاربرد بیشتری پیدا کرده اند. قلاویز های سه تایی به واسطه عملکرد خود به این نام مشهور شده اند. قلاویز سه تایی نام دیگر قلاویز دستی است. البته اگر با قلاویز‌های دستی کار کرده باشید حتما دلیل این نام گذاری را می دانید. چرا که دلیل نامگذاری آن به عملکرد آن بر می گردد. در قلاویز دستی برای قلاویز کردن یک سوراخ به سه مرحله قلاویز زدن نیاز است. این سه قلاویز که به نام های پیش رو، میان رو و پس رو معروف هستند. شاید این پیش بیاید که در مورد قلاویز ماشینی چیست. در ادامه حتما به این مورد می ردازیم اما در حال حاضر به قلاویز سه تایی می پردازیم. این قلاویز طی سه مرحله رزوه را ایجاد می کنند.

 به همین دلیل به قلاویز دستی، قلاویز سه تایی هم گفته می شود. اما اگر نحوه کار قلاویز دستی را نمی دانید ادامه مقاله را بخوانید. البته در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت که قلاویز ماشینی چیست. عملکرد قلاویز دستی به این صورت است که ابتدا با استفاده از قلاویز پیش رو، مقدار کمی براده برداری انجام می‌شود. در این مرحله است که شکل اولیه رزوه‌ها ایجاد می‌شود. بعد از پایان مرحله اول ساختار کلی محصول ایجاد می شود. و شماتیک کلی محصول را می توان مشاهده کرد. بعد از این مرحله نوبت رزوه میان رو می باشد.

دستگاه قلاویز ماشینی

رزوه میان رو

در بخش قبلی به اولین مرحله قلاویز سا تایی پرداختیم. اما حالا به مرحله دوم می پردازیم و با آن آشنا می شویم. در ادامه هم در مورد قلاویز ماشینی چیست توضیح خواهیم داد. در مرحله‌ی بعد از قلاویز پیش رو، قلاویز میان رو مقدار بیشتری براده برداری می کند. بعد از مرحله دوم  قلاویز میان رو تا حدودی رزوه‌ها را شکل می‌دهد. اما کار هنوز به پایان نرسیده و باید یک مرحله دیگر رزوه انجام شود. بعد از اتمام کار قلاویز میان رو است که وارد مرحله آخر می شویم. در مرحله آخر هم با استفاده از قلاویز پس رو، براده برداری نهایی انجام می شود. این آخرین مرحله قلاویز کاری با قلاویز دستی است. بعد از این مرحله سوراخ مورد نظر آماده‌ی بستن پیچ است. اما کار قلاویز ماشینی چیست. این مراحلی که بیان شد برای ساخت یک قطعه به وسیله قلاویز دستی یا همان سه تایی بود.

اما آیا تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در این موارد خلاصه می شود. باید یگوییم در قلاویز ماشینی دیگر نیاز به انجام این سه مرحله وجود ندارد. قلاویز سه تایی در قلاویز‌های ماشینی در یک مرحله انجام می شود. قلاویز ماشینی چیست وچگونه عمل قلاویز کاری را در یک مرحله انجام می دهد. به دلیل این که قلاویز ماشینی قلاویز کاری را در یک مرحله انجام می دهد. به قلاویز ماشینی قلاویز‌های تکی هم گفته می شود. باید بگو ییم در قلاویز ماشینی یا همان تکی به دلیل ساختاری که دارند. دیگر نیازی به انجام سه مرحله ای قلاویز نیست.

قلاویز ماشینی و حدیده

مزایای قلاویز ماشینی چیست؟

 قلاویز ماشینی چیست را مورد بررسی قرار دادیم. و اشاره کردیم که به کمک این نوع از قلاویز‌ها تنها در یک مرحله عمل قلاویز کاری انجام می گیرد. در واقع دلیل نام گذاری آن ها با عنوان ماشینی همین موضوع است. چرا که به راحتی می توانید آن را بر روی دستگاه‌های مختلف مانند دریل و دستگاه تراش ببندید. سوراخ مورد نظر را قلاویز کنید لذا این جا تعریفی کامل از این که قلاویز ماشینی چیست ارائه دادیم. مهمترین ویژگی قلاویز‌های ماشینی که آن ها را از نوع دستی آن متمایز می‌سازد، بالا بردن سرعت است. چرا که دیگر نیازی به تعویض قلاویز در سه مرحله نخواهید داشت. این موضوع برای افرادی که نیاز به قلاویز کردن تیراژ بالایی از قطعات را دارند بسیار مهم است. با توضیحاتی که دادیم به ساختار قلاویز دستی و همین طور قلاویز ماشینی آشنا شدیم. و این سوال پاسخ دادیم که قلاویز ماشینی چیست.

 اما تفاوت قلاویز دستی و قلاویز ماشینی چیست؟ در این قسمت قصد داریم تا با پاسخ به این سوال، درباره قلاویز‌ها بیشتر بدانیم. تفاوت قلاویز دستی و ماشینی چندان اساسی نیست. اما این تفاوت های کوچک عملکرد آن ها را کاملا متفاوت کرده است. قلاویز ماشینی نسل جدید قلاویز دستی می توان اطلاق شوند. در واقع قلاویز‌های ماشینی مدل تکامل یافته قلاویز‌های دستی هستند. البته همان طور که گفتیم به قلاویز دستی، قلاویز سه تایی هم گفته می شود. قلاویز دستی یا ستایی امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که قلاویز ماشینی عملکرد بهتری از خود نشان داده.

محصولات تراشکاری تراش ابزار جم

نکات مهم قلاویز ماشینی چیست؟

 استفاده از هر ابزاری مستلزم رعایت نکاتی است که قلاویز ماشینی نیز از این قائده مستثنا نیست. اما نکات مهم قلاویز ماشینی چیست؟ مورد و نکته اول این است که  قلاویز باید به صورت عمود بر قطعه وارد شود. مورد دیگر که بسیار هم مهم است این می باشد که در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که. فشار زیاد در حین کار باعث خراب شدن قطعه و شکستن قلاویز می شود. موردی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از صابون یا در تعرف کلی روانکار ها است. چرا که برای بهتر انجام شدن عملیات حتما از روغن یا آب صابون استفاده شود. نکته دیگر که می توان به آن فوت کوزه گری هم گفت این است که. پس از هر بار چرخاندن قلاویز، ¼ دور خلاف عقربه های ساعت چرخانده شود که براده از آن خارج شود.

 نکته دیگر که پیش از این نیز به آن پرداختیم این است که. در قلاویز کاری دستی از هر سه قلاویز استفاده می شود. قلاویز پیشرو و میان رو بخشی از کار را انجام می دهد. در نهایت نیز قلاویز پس رو مورد استفاده قرار می گیرد. و به این ترتیب فرایند قلاویز کاری به پایان می رسد. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که. برای مواد از جنس برنج یا چدن از هیچ روغنی نباید استفاده شود. و مورد آخر اینکه باید قبل از انجام عملیات قلاویز کاری از جدول استاندارد قطر مته استفاده شود.

قلاویز ماشینی طلایی

جمع بندی قلاویز ماشینی چیست؟

در پایان باید گفت قلاویز را می توان به پیچی تشبیه کرد. که در روی بدنه آن به منظور تامین زاویه براده و هم چنین زاویه گوه سه یا چهر شیارایجاد شده است. از این شیارها برای براده و روغن کاری استفاده می شود. اما در این مقاله به این پرسش پاسخ داده شد که قلاویز ماشینی چیست. گفتیم انتهای قلاویز دستی را چهار گوش می سازند. تا بتوان حرکت دورانی آن را تامین نمود.

مطلب پیشنهادی: آموزش حدیده زدن

اما اگر شما عزیزان قصد خرید انواع محصولات قلاویز ماشینی و یا دستی را دارید، میتوانید با تراش ابزار جم تماس حاصل فرمایید. تمامی محصولات تراشکاری در این وبسایت به قمیت عمده میباشد. همچنین ارسال کالا به سراسر کشور امکان پذیر میباشد.

شماره تماس ها:

۰۲۱-۶۶۷۵۱۵۵۰-۱

۰۲۱-۶۶۷۵۲۸۸۴-۵

۰۹۳۵-۲۳۰۱۳۲۶

اینستاگرام: @tarash_abzar_jam

تویتر: tarashabzarjam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *