معرفی انواع کولیس و لوازم اندازه گیری

معرفی انواع کولیس

انواع کولیس برای اندازه گیری دقیق قطعات تولیدی یا هر چیزی که می خواهیم؛ اندازه بگیریم به کار می رود. کولیس برای اندازه گیری اجسامی که دقت زیادی نداشته باشند؛ از خط کش فلزی و یا متر استفاده می‌ شود ولی اگر جسم مورد نظر و یا قطعه کار بسیار دقیق باشد؛ برای اندازه گیری آن باید از ابزار های دیگری مانند کولیس و میکرومتر استفاده نمود. کولیس لوازم اندازه گیری دقیقی است؛ که برای اندازه گیری قطر طول داخلی و خارجی و عمق استفاده می شود. در کولیس ها میلیمتری معمولاً دقت خط کش مدرج 1 میلیمتر و تعداد تقسیمات ورنیه آن ها 10،20ویا 50 است. کولیس نوعی لوازم اندازه گیری است؛ که فاصله بین دو طرف مقابل یک جسم را اندازه گیری می کند. نوع سنجش کولیس به سه دسته تقسیم می شود؛ نوع متداول آن به اسم کولیس ورنیه یا معمولی و یا کولیس ساده معروف است.

بنر تماس تراش ابزار جم

انواع کولیس و لوازم اندازه گیری

کولیس داخلی-داخل سنج (Inside caliper) که؛ این نوع از کولیس برای اندازه‌ گیری ابعاد داخلی اشیا به کار می‌ رود. کولیس خارجی (Outsidecalipers) این دسته از کولیس‌ ها برای اندازه ‌گیری ابعاد خارجی به کار می‌ روند. کولیس های ورنیه (ورنیه دار) خود به انواع مختلفی، مثل کولیس ورنیه معمولی، کوليس ورنيه ارتفاع سنج؛ کوليس ورنيه عمق سنج و … می شوند. کویس‌ های اوله در بین لاشه ‌های کشتی شکسته در سواحل ایتالیا پیدا شد. کولیس ابعاد را به طور مستقیم و با دقت بسیار بالایی اندازه گیری می کند؛ و روش خواندن اندازه ها به نوع سنجش کولیس نیز بستگی دارد. جسمی را که منظور تعیین طول با قطر خارجی آن است؛ در بین شاخک‌ های ثابت و متحرک بزرگ قرار می ‌دهند؛ به طوری که هر دو شاخک با بدنه جسم تماس داشته باشند؛ سپس به کمک ورنیه اندازه طول یا قطر گلوله را تعیین می ‌کنند.

محصول پیشنهادی: کولیس ساعتی

معرفی کولیس

کولیس در بسیاری از رشته ها از جمله پزشکی، علوم، مهندسی مکانیک، نجاری، فلزکاری و جنگل داری استفاده می شود. به کار گیری این وسیله قابلیت تکرار پذیری و نیز دقت بالایی دارد. شاخک های بلند برای این کار مناسب است. معرفی انواع کولیس را در این مقاله بررسی می شود. این نوع معروفترین نوع کولیس است. در بیشتر کارگاه ‌ها و آزمایشگاه‌ ها از کولیس ورنیر استفاده می ‌شود. کولیس ورنیه معمولی میلی متری و اینچی، از وسایل و ابزار های عمومی کار های فنی و کارخانه های صنعتی؛ برای اندازه گیری های داخلی و خارجی قطعات می باشند.

کوليس ورنيه ارتفاع سنج

برای اندازه گیری ارتفاع قطعات، از کولیس ورنیه ارتفاع سنج استفاده می شود. معرفی انواع کولیس به موضوعات مختلفی بستگی دارد. اجزای کولیس یا ساختمان کولیس های ورنیه ارتفاع سنج مثل کولیس های ورنیه معمولی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. این دستگاه لوین ابزار برای تعیین اندازه دقیق بود که می ‌توانست؛ به قیمت ابزار های معمولی به فروش برود. در همان سال با پیشرفت علم کولیس های پیشرفته تری مانند کولیس دیجیتالی، کولیس ساعتی تولید شدند؛ که در برابر آب و روغن دوام بسیار زیادی داشتند. ضخامت ورقه ‌های نازک و سیم ‌های نازک را با اسبابی به نام ریز سنج اندازه می ‌گیرند؛ این اسباب از ترکیب یک پچ و یک مهره مدرج ساخته شده است. معرفی انواع کولیس ها برای اندازه گیری دقیق داخل، خارج، عمق و پله اجسام استفاده می شوند. لازم به توضیح است این نوع معروف ترین و معرفی انواع کولیس است.

محصول پیشنهادی: کولیس دیجیتال

کولیس دیجیتال

مخترع این کولیس، ریاضی‌ دانی به نام کولیس ورنیر بوده است. وی مقیاس ورنیر را ابداع کرد که در این نوع کولیس هم استفاده می‌ شود. اولین قسمتی که در این نوع کولیس به چشم می خورد و برای جابجایی از این قسمت استفاده می شود. پایه آن است که، برای سبک و ارزان شدن محصول نهایی معمولا آن را توخالی می سازند. هر کولیس از قسمت ‌های زیر تشکیل شده است؛ لذا معرفی انواع کولیس خط کش مدرج که به تقسیمات میلی‌ متر و اینچی تقسیم شده است. لذا معرفی انواع کولیس ورنیه که به کولیس ساده نیزمعروف است.

محصول پیشنهادی: کولیس معمولی

کولیس داخل سنج

کولیس داخلی برای اندازه گیری قطر داخلی اشیا استفاده می شود. این استوانه به کمانی متصل است در انتهای دیگر کمان زایده ‌ای وجود دارد که به آن سندان می‌ گویند. به طور کل کولیس داخل شیار سنج برای اندازه گیری شیار داخلی یک قطعه و لوله مورد استفاده قرار می گیرد. کولیس همچنین در بسیاری از جعبه ابزار کارگران چوب یافت می شوند. کولیس ورنیر برای اندازه‌ گیری قطر داخلی یا خارجی اجسام بسیار مناسب است؛ زیرا دهانه‌ های آن به راحتی ثابت می ‌مانند. بیشتر کولیس ‌های ورنیر تا ۳۰ سانتی‌متر را با دقت دو صدم میلی ‌متر اندازه‌ گیری می ‌کنند. برای جابجایی و معرفی انواع کولیس های ارتفاع سنج بهتر است از پایه گرفت، بلند کرده و جا به جا کرد. لازم به توضیح است که فک ثابت که قسمتی از خط کش است؛ موقع اندازه گیری آن را به یک طرف کار تکیه می‌ دهند.

انواع کولیس ساعتی

کولیس خارجی نیز همان طور که از اسمش مشخص است؛ برای اندازه گیری ابعاد خارجی استفاده می شود. اگر پیچ یک دور بپیچد در نوع اول زباله ریزسنج نیم میلی متر جابجا می ‌شود. بنابراین وقتی پیچ به‌ اندازه یک درجه بپیچد دهانه ریزسنج به ‌اندازه یک صدم میلیمتر باز یا بسته می‌ شود. این ابزار هنگام کار با پروژه های مختلف که نیاز به اندازه گیری دقیق دارند مفید است. این کولیس‌ ها قابلیت اندازه ‌گیری قطر داخلی، قطر خارجی، عمق و گام را دارند. این کولیس‌ها قابلیت اندازه‌ گیری قطر داخلی، قطر خارجی، عمق و گام را دارند.

محصول پیشنهادی: کولیس پایه دار

معرفی انواع کولیس دیجیتال

خرید انواع کولیس

برای اندازه گیری عمق قطعات کولیس ورنیه عمق سنج مورد استفاده می باشد. علاوه از کولیس های ورنیه که بالا شمرده شد، کولیس های دیگری نیز وجود دارند. در این مقاله به معرفی انواع کولیس پرداختیم. هنگام اندازه گیری روی دستگاه یا ماشین ابزار می توانیم، اندازه گیری را انجام داده است. برای خرید انواع کولیس می توانید از سایت تراش ابزار جم اقدام کنید. که به با بهترین کیفیت ها عرضه می شود. برای خرید انواع کولیس بعد از معرفی انواع کولیس می توانید؛ از طریق سایت تراش ابزار جم اقدام فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *