آشنایی با انواع فرز

آشنایی با انواع فرز

فرز ها از مهمترین ابزار های صنعتی پر کاربرد در امور ساختمانی و صنعتی هستند. که با توجه به اندازه و کاربردهایی که دارند تقسیم بندی می‌شوند. در واقع به کمک سنگ فرز می توان با سرعت بسیار بیشتر و هزینه کمتر به انواع فرز کاری در صنعت، ساختمان و منزل پرداخت. صفحه برش یا دیسک برش و موتور ذغالی از مهمترین بخش های یک دستگاه فرز می‌باشند. امروز در این مطالب میخواهیم شما را با انواع فرز و کاربرد های آن ها و ویژگی هایی که دارند آشنا کنیم. ما در تراش ابزار جم با سابقه ای نه چندان کم در راستای تامین انواع فرز به شما خدمات میدهیم. با ما همراه باشید تا درباره فرز ها بیشتر بدانیم. همچنین شما میتوانید با مراجعه به صفحه فرز در وب سایت رسمی تراش ابزار جم از انواع فرزها دیدن نمایید.

بنر تماس تراش ابزار جم

آشنایی با فرز

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی دنیای ابزار آلات تخصصی تر شده و ابزار آلات بسیار پیشرفته ای تولید شده اند. که کار ها برای ما راحت می‌کنند. یکی از این ابزارها فرز هستند. امروزه برای سنباده کردن و برش قطعات مختلف فلزی و مصاح ساختمانی از فرزهای سنگبری و آهنگری استفاده میکنند. این فرز ها کاربردهای مختلفی دارند از جمله انواع برش، شیار زدن، چرخ دنده تراشی، کنار تراشی، فرم تراشی.

محصول پیشنهادی: قلاویز

انواع فرز و کاربردها

همانطور که در بالا هم گفتیم فرزها با توجه به اندازه هایی که دارند به کار گرفته می‌شوند. این فرز ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

فرز انگشتی: از این فرز در کار های ظریف مانند منبت کاری، ظریف کاری های نجاری، حکاکی، طراحی، سوراخکاری، شیار کاری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. شفت این دستگاه به کمک موتور و چرخ دنده های کوچک به حرکت در می آید. از این دستگاه فرز انگشتی در از بین بردن زنگار سطوح فلزی و پاک کردن رنگ از بدنه خودرو نیز استفاده می شود.

مینی فرز: در واقع میتوان اشاره کرد که از مینی فرز ها در امور نیمه سنگین، نیمه صنعتی و خانگی استفاده می‌شود. که حداکثر قطر صفحه برش قابل استفاده در این دستگاه ها 115 میلی متر است که توسط موتور زغال تا سرعت حداکثر 11000دور در دقیقه به حرکت در می‌آیند. همچنین مینی فرز دسته بلند از انواع مینی فرز هایی که نسبت به مینی فرز های دیگر با سرعت9000 دور در دقیقه به انجم انواع فرز کاری نیمه صنعتی می پردازد. در برخی مدل های مینی فرز دسته بلند می توان از صفحه برش های 125 و 135 میلی متر هم استفاده کرد. 

فرز آهنگری:

همانطور که از اسم این فرز پیداست کاربرد آن برای برش زدن قطعات گوناگون آهنی می‌باشد. قطر صفحه برش قرار گرفته در این دستگاه ها 180 میلی متر است که با سرعت 8000 تا 8500 دور در دقیقه به چرخش در می‌آید. 

فرز آهنگری
فرز آهنگری

بیشتر بخوانید: بهترین مارک قلاویز

فرز سنگبری:

از این فرز بیشتر در امور مربوط به ساختمان به کار گرفته می‌شود. صفحه برش 230 میلی متری این دستگاه ها با سرعت 6000 تا 6500 دور در دقیقه به حرکت در می آیند. صفحه برش مورد استفاده در فرز های سنگبری بیشتر از نوع گرانیت بر، سرامیک بر است. فرز سنگبری و فرز آهنگری در گروه سنگ فرز های بزرگ صنعتی قرار دارند. 

فرز فرم: فرز فرم به طور کلی برای برش، شکل دهی، سنگ زنی و برای از بین بردن لبه های تیز اضافی و یا برای از بین بردن براده های باقی مانده استفاده می‌شوند. درواقع این فرز به طور گسترده ای برای کارهای فلزی. ساخت ابزار، مهندسی، مهندسی مدل، منبت کاری چوبی، ساخت جواهرات، جوشکاری، حجیم کردن چدن، ریخته گری. جداسازی مواد، سنگ زنی، حمل سرسیلندر و مجسمه سازی استفاده می شود. آنها در صنایع هوا و فضا، خودرو، دندانپزشکی، مجسمه سازی فلزی و صنایع فلزی حکاکی استفاده می‌شوند.

محصول پیشنهادی: قلاویز ماشینی

فرز انگشتی

فرز انگشتی کوچکترین عضو خانواده فرزهاست این فرز سری شبیه دریل دارد. و از آن برای کار های ظریف و مختلف مانند برش زدن صیقل دادن، پولیش کردن فلزات، منبت کاری و حکاکی استفاده می‌شود. به طور کلی از این محصول برای انجام کارهای سبک تر و ظریف تر استفاده می‌شود.

انواع فرز انگشتی

  • فرز انگشتی گلو کوتاه: این مدل برای انجام کارهای نسبتاً ظریف کاربرد دارد و از آن در مواقعی که دسترسی به قطعه آسان است، استفاده می‌شود.
  • فرز انگشتی گلو بلند: این مدل برای انجام کار در محل هایی همچون حفره ها و سوراخ ها که دسترسی به آن ها سخت است، استفاده می‌شود.

کاربرد فرز انگشتی

این فرز کاربردهای متفاوتی دارد. مانند تمیز کردن سوپاپ خودرو، منبت کاری و مجسمه سازی، حکاکی، تراشکاری، سنباده زنی، صیقل دادن سطح فلز، صاف کردن سطوح، زنگ زدایی، پولیش فلزات، تخریب و از بین بردن جای جوش در قالب های تولید تزریق پلاستیک.

فرزفرم

فرزفرم وسیله ای است که برای تراشکاری روی قالب ها به کار می رود و در انواع مختلفی موجود است. که از جمله آنها می توان به فرزفرم استوانه ای، مخروطی و … اشاره کرد. فرزفرم، یا بر بر روی دستگاه فرز انگشتی نصب می‌شود. و یا قابل نصب در دریل سی ان سی است. فرزفرم، کابردهای مختلفی دارد اما بیشترین استفاده از آن، توسط قالب سازها و تراشکارها است؛ چرا که کمتر دچار شکستگی و ساییدگی می‌شود.

دنباله و پایه این نوع فرز 6 و 8 میلی متری است. و دارای پایه هایی با قطر 2.2 و 3 است که می توان به وسیله آن کارهای ظریف نیز انجام داد. فرزفرم ها دارای شیارهای مختلفی، برای کاربردهای مختلف هستند، از جمله آنها تک شیاره، شیار بلند و شیار دوبل است. فرزفرم شیار دوبل، پراستفاده ترین آنهاست. دنباله های فرزفرم در قطرهای 3 میلی متر، 6 میلی متر و 8 میلی متر موجود است که بستگی به اندازه فرزفرم و سرعت کار دارد.

انواع فرز

سخن آخر

در این مطلب ما سعی کردیم تا شما را با انواع فرز و کاربرد آنها آشنا کنیم. ما در تراش ابزار جم در تلاشیم تا بهترین ها را در اختیار شما قرار دهیم. ما در تراش ابزار جم بهترین فرزهای انگشتی و فرزفرم ها را سالهاست تامین میکنیم. این ابزار ها یکی از پرکاربرد ترین ها هستند که اغلب تراشکاران از این ابزار ها استفاده میکنند. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر با مجموعه ما تماس بگیرید و با مشاوران ما صحبت کنید. همچنین شما میتوانید به صفحه فرز انگشتی مراجعه کنید و محصولات مورد نظر خود را ببینید.

شماره تماس ها:

۰۲۱-۶۶۷۵۱۵۵۰-۱

۰۲۱-۶۶۷۵۲۸۸۴-۵

۰۹۳۵-۲۳۰۱۳۲۶

اینستاگرام: @tarash_abzar_jam

تویتر: tarashabzarjam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *