جدول قلاویز ها

جدول قلاویز ها

برای رزوه نمودن فلز ، پلاستیک سخت به کار برده می شوند. از قلاویز ها برای ایجاد رزوه های داخلی و از حدیده ها برای ایجاد رزوه های خارجی استفاده نمود. باید قبل از قلاویز کاری از جدول قلاویز ها استاندارد قطر مته جهت سوراخ کاری را استفاده نمود. تا قطعه کار استاندارد و استقامت خود را دارا باشد. برای هر سایز قلاویز اندازه قطر سوراخ باید به صورتی باشد که به اندازه کافی جا برای ایجاد دنده های رزوه ها وجود داشته باشد.از طرف دیگر باید امکان بار برداری و ایجاد رزوه برای قلاویز وجود داشته باشد. ما در تراش ابزار جم فروشنده بزرگ انواع محصولات قلاویز دستی و ماشینی نیز هستیم. شما عزیزان میتوانید برای مشاهده تمامی محصولات قلاویز دستی به صفحه قلاویز دستی مراجعه کنید.

باید قبل از قلاویز کاری از جداول استاندارد قطر مته جهت سوراخ کاری را استفاده نمود. تا قطعه کار استاندارد و استقامت خود را دارا باشد. حتما برای شما هم پیش اومده که یک سوراخ رزوه دار در قطعه ایجاد کنید. اشتباه است مته دریل هم اندازه پیچ مورد نظرتون رو استفاده کردید. در این بخش میتوانید تمامی جداول مرتبط با قلاویز را مشاهده نموده و سپس در میان این مقاله دکمه دانلود PDF جدول قلاویز ها نیز گذاشته شده است.

جدول قلاویز ها

جدول قلاویز سیستم متریک
جدول دندانه های سیستم متریک
جدول دندانه های سیستم unc-nc
جدول دندانه های سیستم unc-nc
جدول قلاویز های دندانه ریز UNC-UF
جدول قلاویز های دندانه ریز UNC-UF
قلاویز های دندانه ریز سیستم ISO DIN 13
قلاویز های دندانه ریز سیستم ISO DIN 13
جدول قلاویز ایزومتریک سیستم DIN 13 تراپزودیال
جدول قلاویز ایزومتریک سیستم DIN 13 تراپزودیال
قلاویز های سیستم PG (لوله) DIN 40403
قلاویز های سیستم PG (لوله) DIN 40403
جدول قلاویز های دندانه WHITWORTH DIN11
جدول قلاویز های دندانه WHITWORTH DIN11
جدول قلاویز های لوله WHITWORTH DIN11
جدول قلاویز های لوله WHITWORTH DIN11

انواع قلاویز

قلاویز ها در استاندارد های مشخص (ISO) تولید می شوند. قلاویز و حدیده ابزاری برای تراش دنده‌های پیچ بر روی موادی مانند فلز، چوب و پلاستیک هستند. برای هر سایز قلاویز اندازه قطر سوراخ باید بصورتی باشد که. به اندازه کافی جا برای ایجاد دنده های رزوه ها وجود داشته باشد. همان گونه که در بالا نیز گفته شد تفاوت قلاویز با حدیده در این است که. قلاویز برای رزوه کاری در داخل قطعات و حدیده برای رزوه کاری بیرون قطعات استفاده می شود. قلاویز زبانه‌ دار یکی از انواع قلاویز است. وجود زبانه در سر این قلاویز، منجر به هم‌ مرکز‌شدن سطح دندانه ‌های قلاویز و سوراخ می ‌شود. قلاویز کوتاه نیز نوع دیگری از قلاویز است. که در باره این قلاویز می توانیم بگوییم به عنوان قلاویز ماشینی به کار برده می‌ شود. باید بگوییم برای به کار بردن قلاویز ها باید به جدل قلاویز ها مراجعه کرد.

همان طور که پیش از این نیز گفتیم قلاویز ها در استاندارد های مشخص (ISO) تولید می شوند. لازم به توضیح است که این استاندارد ها قطر قلاویز، زاویه دنده، گام، دنباله ظرفیت تحمل قلاویز را شامل می شود. قلاویز برای دنده کردن داخل استوانه ‌ها (مهره) به کار می‌ رود. در حالی که حدیده سطوح بیرونی مثل لوله استوانه را در گام مشخص دنده می ‌کند. در واقع اگر سایز سوراخ بزرگ تر از حد باشد. باعث میشود درگیری بین پیچ و دنده ها بسیار کم می شود. از این رو بهتر است با جدول قلاویز ها مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: انواع قلاویز

جدول قلاویز های دندانه

قلاویز های شکل دهی دندانه فاقد شیار هایی هستند. قلاویز ابزاری که به منظور ايجاد رزوه داخلي استفاده می ‏شود. این قلاویزها ابزار شکل دهی هستند. و چگونگی دندانه تراشی آن ها مانند ساخت دندانه های بیرونی در فرآیند نوردکاری است. قطر مته قلاویز مورد استفاده برای این نوع قلاویزها باید بیش از اندازه نظیر به. نظیر آن برای قلاویز های استاندارد معمول باشند. در قلاویزهای دندانه مقطع جزء در ناحیه چند دندانه نخستین سر، دیگر دندانه های یک در میان حذف گردیده. اصولا قلاويز‎ها دارای 2، 3 یا 4 شیار هستند که. اندازه يكسري قلاويز بر حسب اندازه پيچ‎هاي استاندارد شده، در دسترس قرار مي گيرند. اما همان طور که گفتیم قلاویز های شکل دهی دندانه فاقد شیارهایی هستند. لذا لازم به توضیح است که چگونگی دندانه تراشی آن ها متفاوت است. البته که باید بگوییم این قلاویز ها برای قلاویز زدن، فلزات سخت تراشیبه کار گرفته می شوند.

انتخاب صحيح مته از نظر اندازه، اهمیت زیادی دارد. چرا که قبل از شروع قلاويز كردن، بايد قطعه مورد نظر سوراخ گردد. به این منظور بهتر است که این نوع قلاویز برای شروع قلاویز کاری به کار می روند. دنباله قلاویز های ماشینی به شکل استوانه بلند ساخته شده است. در انتهای آن ها چهار گوش و یا دو طرف آن دارای زبانه است. به عنوان لبه برنده قلاویز عمل می کنند. جنس قلاویز از یا فولاد تند بر است. برای قلاویز کاری لازم است به جدول قلاویز ها مراجعه کنید. در ادامه جدول قلاویزها ی دندانه را خواهید دید.

جدول دندانه های سیستم متریک

اگر روی یک میله دنده های مارپیچی ایجاد کنیم که تحت زوایای X  ایجاد کنیم، در واقع پیچ ساخته ایم. متداول ‌ترين و پر مصرف ترين مهره ها در صنايع، مهره هاي سر شش گوش است. برای ساخت این پیچ ها به انواع قلاویز نیاز است. که باید برای ساخت آن به جدول قلاویز ها مراجعه کرد. دندانه و رزوه پیچ اختلاف شعاع داخلی و خارجی مفتول پیچ است. گام پیچ فاصله طولی سر دو دندانه پیچ های با گام کوتاه رزوه ریزتر دارند. اتصالات پیچ شده به صورت اینکه چگونه بار اعمالی را انتقال می دهند دسته بندی می شوند. سیستم اندازه گیری متریک از اهمیت خاصی برخوردار است و رفته رفته در تمامی کشورهای دنیا رایج می شود. برای معرفی پیچ و مهره ها از کد هایی استفاده می شود. باید گفت این کد ها در سیستم متریک و سیستم استاندارد آمریکایی به صورت متفاوتی معرفی می شوند.

چنانچه شیار های ایجاد شده در سطح خارجی یک میله استوانه ای در سطح داخلی آن ایجاد شود. مهره به وجود می آید. مهره‌ ها برای وصل کردن پیچ ‌ها  به دیگر اجسام به کار می ‌روند. اکثریت مهره‌ ها به همان صورت شش ضلعی فرم داده می ‌شوند. هنگامی که بار وارده بر اتصال به صورت عمود بر محور پیچ ها باشد اتصال به نام اتصال برشی نامیده می شود. به طور کلی چرخ دنده ها برای تغییر جهت یا انتقال نیرو بین محور کاربرد دارند. جدول قلاویز ها و دندانه های سیستم متریک را در ادامه خواهید دید.

مطلب پیشنهادی: قلاویز برای چه کاری استفاده میشود؟

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله بار ها گفتیم باید قبل از قلاویز کاری از جداول استاندارد قطر مته جهت سوراخ کاری را استفاده نمود. تا قطعه کار استاندارد و استقامت خود را دارا باشد. از این رو باید برای استفاده از قلاویز ها به جدول قلاویز ها استفاده کرد. البته که این موضوع برای تراشکاران حرفه ای کاملا روشن است. و حتما از جدول قلاویز ها برای کار خود استفاده می کنند. جدول قلاویز ها کمک می کند قطعه ای تولید شود که استاندارد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *