ابزار تراشکاری چوب

ابزار تراشکاری چوب

ابزارآلات به چند گروه مختلف دستی، برقی وبادی تقسیم می ‌شوند. هنر تراش چوب از آن دسته کار هایی است که بسیار مورد علاقه‌ ی هنرمندان حوزه‌ ی صنعت چوب بوده است. افراد زیادی به صورت حرفه ‌ای و نیمه حرفه ‌ای به این هنر می ‌پردازند. تراش کاری روی چوب، فلز، شیشه و غیره همیشه یکی از هنر های محبوب. پر طرفدار در بین ایرانی ها و حتی خارجی ها بوده است. مته مربع زن ابزار بسیار پر فروش و کاربردی برای ساختن انواع دستبند و تسبیح و زیور آلات چوبی است. ست ۳ عددی مته مربع زن ( سوراخ کاری ۴گوش ) ابزار بسیار پرطرفدار است. که بر خلاف مته های دیگر سوراخ های چهارگوش روی سطح مورد نظر ایجاد می کند. این مته مخصوص دستگاه کم کنی است و با رابط به دریل نیز متصل می شود. که آن یکی از انواع ابزار تراشکاری چوب می باشد.

ابزار های تراشکاری دستی نجاری

ابزار های تراشکاری دستی نجاری

این ابزار ها به عنوان ضروری ترین ابزار فعالیت های نجاری محسوب شده است. لازم است در هر کارگاهی از این دست ابزار وجود دارد. ست ۳ عددی مته مربع زن ( سوراخ کاری ۴گوش ) ابزار بسیار پرطرفدار است. که بر خلاف مته های دیگر سوراخ های چهارگوش روی سطح مورد نظر ایجاد می کند. رابط اتصال به دریل موجود شد. این مته مخصوص دستگاه کم کنی است. با رابط به دریل نیز متصل می شود که شامل سایزهای: ۸-۱۰-۱۲ میلیمتر می شود. مته چوب ساب ( شیار زن ) از این مته برای سایش سطح چوب استفاده می شود. همین طور از این ابزار تراشکاری برای ایجاد شیار و فرم دادن به آن استفاده می شود. به ابزار آلاتی که برای کار کردن به انرژی برق نیاز دارند. ابزار آلات برقی و به گروهی که با انرژی باد کار می‌ کنند ابزار آلات بادی یا پنوماتیک می ‌گویند.

هنر تراش چوب یا خراطی از گذشته ‌های دور وجود داشته است. تا آنجا که می ‌توان آثار بسیاری از هنرمندان این حوزه را در موزه‌ها و اماکن دیدنی پیدا کرد. تقریبا همه ی ما ایرانی ها حداقل یکی از وسایلی که به این سبک ایجاد شده باشند. از ابزار تراشکاری چوب را در خانه های مان داریم. چهار نظام خراطی یکی دیگر از ابزار تراشکاری چوب است. ابزاری فوق العاده کاربردی در صنعت خراطی به منظور نگه داشتن قطعه ی چوبی. لازم به توضیح است که نحوه اتصال چهارنظام‌های خراطی به دستگاه های تراش به صورت پیچی می ‌باشد.

محصول پیشنهادی: مته 4شیار

ابزار تراشکاری مته 4شیار

دستگاه کپی تراش

یکی دیگر از دستگاه‌ های پرمصرف در صنعت مبلمان سازی، کپی تراش اتوماتیک چوب است. معرق کاری جزء هنرهای صنعت چوب می باشد که در میان مردم ایران جایگاه ویژه ای کسب کرده است. دستگاه کپی تراش یکی از ابزار تراشکاری چوب است که در تولید انبوه پایه‌ی میز و صندلی کاربرد فراوان دارد. در رابطه با لزوم استفاده از دستگاه های تراش کاری و برش دهی صحبت کردیم. مته چوب ساب ( شیار زن ) یکی از ابزار تراشکاری چوب است. ازین مته برای سایش سطح چوب و ایجاد شیار و فرم دادن به آن استفاده می شود. اره پشت دار هم یکی دیگر از ابزار تراشکاری چوب است. برای برش کاری های ظریف و دقیق و ساخت اتصالات. همچنین برش های عمود بر الیاف چوب و برش های زاوایای مختلف استفاده می شود. ابزار تراشکاری چوب کمان اره مویی یکی از ابزارهای مهم در هنر معرق کاری است.

امروزه صنعت پا به این عرصه گذاشته و ماشین ‌آلات و ابزار فراوانی برای انواع ابزار تراشکاری چوب. را تولید و روانه ‌ی بازار کرده است تا کار را برای کاربران آسان ‌تر کند. یکی از دستگاه های بسیار مهم و پر کاربرد در این زمینه یعنی دستگاه CNC را هم تا حدی در موردش صحبت کردیم. گفتیم که می توانیم از دستگاه در کاربرد های مختلف استفاده کنیم. تنگه قاب تسمه ای مولتی فانکشن ابزار تراشکاری چوب بسیار کاربردی می باشد. که برای جمع کردن قاب و چار چوب های چوبی، پس از چسب کاری با فشار بالا است.

محصول پیشنهادی: مته کبالت

دستگاه کپی تراش

ماشين خراطى

خراطی، هنر صنعت ساختن اشیا از چوب است که سابقه ای بسیار طولانی دارد. از دوره اشکانی چند ظرف چوبی خراطی شده به اشکال جام شراب که زیباترین و نفیس‌ترین اشیاء این دوره است. حرفه خراطی از هنرهای مکانیکی است که ایرانیان توانسته اند از آن به خوبی بهره برداری کنند. دستگاه خراطی مشتمل بر چند ابزار دستی است که از چوب ساخته و پرداخته می شود. چوب های مورد استفاده در خراطی شامل گردو، نارون، توسکا، زبان گنجشک ، بید ، چنار، کهور گلابی و… می باشد. در استان آذربایجان غربی و مرکز عمده خراطی شهرهای ارومیه و بخش بوکان از توابع شهرستان مهاباد می باشد. در حال حاضر در كارگاه ها از دستگاه های خراطی برقی نيز استفاده می شود. براى شکل دادن به قطعه کار به وسيله ماشين خراطى به مغارهاى خاصى نياز است. از مغار نيمگرد براى خراطى خشن و گودى هاى کار استفاده مى شود.

در خراطی استفاده از چوب هاى سخت نسبت به چوب هاى نرم مناسب تر است. زيرا اين چوب ها شکل خود را بهتر حفظ مى کنند و رنگ و جلا را بهتر بخود مى گيرند. وسائل چوبی به علت اینکه زود از بین رفته و پوسیده می شوند، از دوره های باستانی کمتر بدست آمده است. برای خراطی در دزفول نوعی چوب به نام «جگ» نیز مورد مصرف صنعتگران قرار می گیرد. برای خراطی چوب از انواع ابزار تراشکاری چوب استفاده می شود. ابزار كار شامل مغار ، سوهان، چاقو، تيشه، مته دستی، چكش، گيره، سندان، اره، انبردست می باشد.

مطلب پیشنهادی: تراشکاری صنعتی

ماشین آلات و ابزار آلات تراشکاری چوب

تراش‌کاری چوب به صورت اتوماتیک با دستگاه‌های مختلفی از جمله دستگاه تراش CNC یا کپی تراش انجام می‌شود. یکی از پر کاربردترین و بهترین دستگاه هایی که. می توان در تراش کاری از آن استفاده کرد، بدون شک دستگاه کپی تراش است. برای برش انتهایی و ساخت اتصالات چوبی و همچنین برای برش قوس های بیرونی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. آچار مشتی یکی از انواع ابزار تراشکاری است.که از جنس پلاستیک فشرده مرغوب و با کیفیت تولید شده است. مسلما کار با دستگاه خودکار خیلی آسان تر از دستگاه نیمه خودکار است. در نوع نیمه خودکار، بخشی از کار توسط دستگاه و بخشی از آن توسط خود شما بایستی انجام بشود. برای برش انتهایی و ساخت اتصالات چوبی مانند انگشتی. و دم چلچله و همنچین برای برش قوس های بیرونی و  داخلی مورد اسفاده قرار می گیرد. همین طور جهت برش دوایر قوس دار استفاده می شود.

ماشین آلات و ابزار آلات تراشکاری چوب

دستگاه خراطی رومیزی همان طور که از اسمش پیداست برای روی میز کار مناسب است. به شما توصیه می کنیم که اگر می خواهید دستگاه خراطی تهیه کنید نوع رومیزی آن را انتخاب و خریداری کنید پیچ دستی نجاری یکی دیگر از ابزار تراشکاری چوب برای نگه داشتن قطعه کار استفاده می شود. یکی از نکاتی که خیلی مهم است موقع خرید این دستگاه به آن توجه کنید، قدرت موتور این دستگاه است. برای پرداخت و براده برداری قطعاتی که محدب و مقعر هستند از نیم گرد یا نیم تخت  استفاده می شود. این بخشی از ابزار تراشکاری چوب هستند.

مطلب پیشنهادی: خرید لوازم تراشکاری در تهران

برای تراشکاری چوب در کنار دستگاه های صنعتی و ه بروزی که وجود دارد. به طور حتم نیاز به دستگاه های سنتی و دستی  و ابزار تراشکاری چوب قدیمی هم مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *