ابزار قلاویز کاری

ابزار قلاویز کاری

همان طور که می  دانید برای رزوه کردن اجسام از قلاویز استفاده می شود. اما قلاویز به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد. چرا که ابزار دیگری نیز به این منظور باید به کار گرفته شود. به این ابزار، ابزار قلاویز کاری گفته می شود. در این مقاله به معرفی و توضیح درباره ابزار قلاویز کاری خواهیم پرداخت. همان طور که گفتیم قلاویز ابزاری که به منظور ايجاد رزوه داخلي استفاده می ‏شود؛ که در آن یک سوراخ با قطر كمي بيشتر از قطر رزوه در قطعه وجود دارد. قلاویز ها را معمولاً از جنس فولاد تندبر HSS یا فولاد کربنی می سازند. قلاویز های دستی در سری های سه تایی ارائه می شوند؛ که شامل قلاویز پیش رو، میان رو و پس رو است. جهت دنده نمودن داخل استوانه یا به اصلاح مهره ها استفاده می شود. در این مقاله به معرفی ابزار قلاویز کاری خواهیم پرداخت.

ابزار قلاویز کاری دستی

ابزار قلاويز‎ کاری دستی

پیش از آن که به معرفی ابزار قلاویز کاری بپردازیم قصد داریم در مورد قلاویز دستی توضیح دهیم. قلاويز هاي دستي از يك سري 3 تایي تشكيل شده است. از این رو به آن قلاویز سه تایی همگفته می شود. قلاويز اولي به صورت مخروط ساخته شده است. چرا که با این شکلی ظاهری است که می تواند ویژگی مورد نظر را ارائه دهد. این قلاویز براي شروع كار مورد استفاده قرار می‏ گیرد. لازم به توضیح است که به قلاویز های دستی، قلاويز پيش رو نیز گفته می‏ شود.  قلاويز دومی که در فراید قلایز کردن یک قطعه با قلاویز دستی مورد استفاده قرار می گیرد؛ حالت و شکل مخروطي آن به مراتب كمتر از اولي است. بعد از آن نیز نوبت به سومین قلاویز می رسد. این قلاویز کاملا از دو تای قبلی متفاوت است. در این باره باید بگوییم که قلاويز سومي استوانه ای شکل می ‏باشد.

مشاهده محصولات قلاویز دستی

ابزار قلاویز کاری ماشینی

ابزار قلاویز کاری ماشینی

نوع دیگر قلاویز ها، قلاویز های ماشینی هستند. که به کمک ابزار قلاویز کاری این عملیات را انجام می دهند. این نوع قلاویزها دارای سري دوتایي و يا تكي است. از جمله ویژگی های ظاهری قلاویز ماشینی این اسنت که؛ دنباله قلاویزهای ماشینی به شکل استوانه بلند ساخته شده. قلاویز ماشینی براي بستن به ماشين تراش يا ماشين مته مورد استفاده قرار می ‏گیرند. فرآیند قلاویز کاری ماشینی برخلاف نوع دستی در یک مرحله انجام می شود. فرآیند ماشینی معمولا بر روی دستگاه تراش انجام می شود. با استفاده از یک مته قلاویز که دنده های مخروطی بر روی سطح آن به وجود آمده است. رزوه زدن روی قطعه تکمیل می شود. در قلاویز کاری ماشینی روش دیگری نیز وجود دارد که به آن دنده زنی داخلی یا پیچ تراشی می گویند. این روش به مهارت تراشکار نیاز دارد. در این روش با استفاده از دستگاه تراش انجام می شود.

محصول پیشنهادی: قلاویز ماشینی

دسته قلاویز

دسته قلاويز

یکی از ابزار قلاویز کاری دسته قلاویز است. به منظور استفاده از قلاویز ها  با توجه به موقعيت و مكان انجام  قلاويز كاري باید از دسته قلاويز استفاده نمود. به ابزاری که به منظور چرخاندن قلاویز درون قطعه کار مورد استفاده قرار می گیرد، دسته قلاویز می گویند. دسته قلاویز ها به شکل T شکل باشند. این ابزار با نام های آچار قلاویز و قلاویز کن نیز شناخته می شود. اين نوع دسته قلاويز از يك پيج و مهره ساخته شده است. انواع قلاویز به دو گروه زیر تقسیم می شود که آن جغجغه ایی و تی شکل است. مهره آن داراي شكاف هايي است كه از طریق آن فك ‎ها می ‎توانند؛ بهم نزديك و يا از هم دور شوند. دسته قلاویز تی شکل نسبت به دسته قلاویز جغجغه ای جمع و جورتر است. قلاويز ها تا اندازه مشخصي مقاوم می ‏شوند. می‏ توانند قلاویز کاری را انجام دهند.

محصول پیشنهادی: دسته قلاویز

ابزار قلاویز کاری دنده ریز

قلاویز دنده ریز

فرآیند تراشیدن با قلاویز را قلاویز کاری می گویند. قلاویز برای دنده‌ کردن داخل استوانه ‌ها یعنی برای ساخت مهره به‌ کار می‌ رود. قلاویز هایانواع مختلفی دارند که یکی از آن ها قلاویز دنده ریز است. فرآیند تراشیدن دنده های پیچ با حدیده را رزوه تراشی یا پیچ تراشی می گویند. دنباله قلاويز‎ها 4 پهلو است و در انتهای برخی قلاويزها يك سوراخ كوچك وجود دارد. اصولا قلاويز‎ها دارای 2، 3 یا 4 شیار هستند. پيچ‎هاي شمارشي به صورت پيچ‎ هاي يك نواخت ملي دنده درشت و دنده ريز ساخته مي شوند. اندازه يك سري قلاويز بر حسب اندازه پيچ‎هاي استاندارد شده، در دسترس قرار مي گيرند. وجود اختلافات و تغییرات دنده در هر اينچ، در دو سري دنده ريز و دنده درشت امری عادی است. در انتهای برخی قلاويزها يك سوراخ كوچك وجود دارد؛ که برای استفاده از آن روي ماشين تراش استفاده كند، این امر تسهیل می‏شود.

محصول پیشنهادی: قلاویز دنده ریز

ابزار قلاویز کاری قلاویز چپ

قلاویز چپ گرد

یکی دیگر از ابزار قلاویز کاری، قلاویز چپ گرد است. قلاویز چپ گرد ابزاری است که پیچ های شکسته را از داخل قطعه خارج می کند. قلاویز چپ گرد در سایز های مختلف موجود می باشد. قلاویز چپ گرد جزء ابزار های تراشکاری به حساب می آید. بسته های ۶ عددی چپ گرد های از سایز ۱ تا ۶ هستند. بسته های ۸ عددی از سایز ۱ تا ۸ را در داخل خود دارند. هنگامی که شی یا پیچی در کار شکسته می شود. دیگر خارج نمی شود با کمک چپ گرد داخل مهره مجداداً پیچ شده و خارج می شود. از یك دسته و مھره ای كه جنس آن از فولاد ابزاری می باشد تشكیل شده است. قلاویز چپ گرد یکی از آن ابزار قلاویز کاری است؛ که بسیار نیاز آن در کارگاه های تراشکاری احساس می شود. چرا که همیشه احتمال شکستن قلاویز در فرایند کار وجود دارد.

قلاویز های میلیمتری

قلاویز میلیمتری یکی از انواع قلاویز ها می باشند. قطر خارجی و گام دنده این قلاویزها بر حسب میلیمتر مشخص و ۵/۱ mm حک شده باشد. لازم به توضیح است که گام به معنای فاصله یک دنده تا دنده مجاور است. حرف mm علامت پیچ میلیمتری است که روی قلاویز حک می شود. عدد ۱۰ قطر خارجی قلاویز به میلیمتر و اعداد ۵/۱ گام دنده قلاویز را به میلیمتر عدد متر نشان می ‌دهد. قلاويز‎های مخصوص مهره تراش به شکل تكي ساخته می شوند. مورد استفاده این نوع قلاویز براي تراش پيچهاي داخلي كوتاه كه سوراخ آنها راه بدر است، استفاده می‏ شوند. این قلایز در دو نوع اینچی و میلیمتر موجود می باشد. درباره قلاويزهای مخصوص مهره تراش در بخش بعدی توضیح خواهیم داد. لازم است این توضیح را ارائه دهیم که؛ این ابزار از داخل كار، براده برداری میکند. دندانه‎ هايی در داخل استوانه‎ ها ايجاد می‏ کند.

ابزار قلاویز زنی

دستگاه و ابزار قلاویز کاری

این امکان وجود دارد که به وسيله ماشين مته قلاویز کاری را انجام دهید. مته یکی از انواع دستگاه قلاویز زنی است. که می توان آن را در دسته بندی ابزار قلاویز کاری قرار داد. به وسیله ماشین مته قلاویز کاری بسیار سرعت می گیرد. این ابزار قلاویز کاری شامل دنباله مخروطي است. دنباله مخروطی داخل محور اصلي مته به طور اتوماتیک محكم مي شود. این کار باید صورت بگیرد چرا که دنباله آن به صورت مخروط مُرس است. محور اصلي قلاويز گير از يك استوانه تو خالي تشكيل شده است. قلاويز داخل این استوانه تو خالی قرار داده شده است. قلاویزی که در داخل استوانه تو خالی قرار می گیرد از بيرون به وسيله پيچ بيرون محكم می گردد. سپس دستگاه را در داخل محور اصلي محكم می کنیم تا فرایند قلاویز کاری انجام شود. نکته مهم این که سرعت محور اصلي باید بر روی دور كم قرار بگیرد.

دسته قلاویز با قلاویز گردان

قلاویز گردان وسیله‌ ای است که انتهای چهار گوش قلاویز داخل آن می‌ شود. این ابزار قلاویز کاری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. قلاویز گردان ممکن است ثابت یا قابل تنظیم باشد. که بسته به نیاز کاربر هر کدام مورد استفاده قرار می گیرد. قلاویز گردان ثابت دارای سوراخ چهارگوش به اندازه انتهای چهار پهلوی ساق قلاویز می ‌باشد. این یکی از مهم ترین ویژگی های این ابزار قلاویز کاری یعنی دسته قلاویز با قلاویز گردان است. البته باید بگوییم که قلاویز گردان قابل تنظیم مورد استفاده بیشتری دارد. فک متحرک به وسیله گرداندن یکی از دسته‌ های قلاویز گردان به عقب و جلو می‌رود. این نوع از دسته قلاویز با قلاویز گردان دارای یک فک ثابت و یک فک متحرک است. این دو فک دارای برش ۹۰ درجه می‌ باشد. در هنگام استفاده از آن ته قلاویز را که چهار پهلو است باید بین دو فک قرار داد.

بنر تماس تراش ابزار جم

خرید ابزار قلاویز کاری

ابزرا قلاویز کاری که معرفی شد بسیار پر کاربرد هستند. از این رو یکی از خرید های اصلی کارگاه های تراش کاری است. از آن جایی که این ابزار قلاویز کاری بسیار مهم هستند لازم است با بهترین کیفیت خریداری شود. شرکت تراش ابزار جم به صورت تخصصی در زمینه انواع محصولات و لوازم تراشکاری فعالیت دارد. از این رو می توانید با خیال راحت ابزار قلاویز کاری را به صورت آنلاین از سایت ما خریداری کنید. تمامی محصولات قلاویز در تمامی سایز ها در فروشگاه تراش ابزار جم موجود می باشد. همه محصولات ما به قیمت عمده عرضه می شوند. برای خرید همه ابزار قلاویز کاری با بالاترین کیفیت و به قیمت عمده تراش ابزار جم بهتریم فروشگاه است.

تلفن تماس

۰۲۱-۶۶۷۵۱۵۵۰-۱
۰۲۱-۶۶۷۰۱۵۵۹
۰۲۱-۶۶۷۰۵۵۱۷
۰۲۱-۶۶۷۲۶۹۲۰
۰۹۳۵۲۳۰۱۳۲۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *