انواع قلاویز ماشینی

انواع قلاویز ماشینی

در این مقاله می خواهیم به انواع قلاویز ماشینی بپردازیم. همان طور که می دانیم قلاویز به وسیله ‌ای است که با آن اقدام به ایجاد رزوه می کنند. اما یک نکته مهم در مورد آن وجود دارد. و آن این است که قلاویز برای رزوه کردن قسمت داخلی استوانه مورد استفاده قرار می گیرد. این عملیات در مقابل حدیده است که برای رزوه کردن سطوح خارجی مناسب است. حتما می دانید که قلاویز ها دو نوع دستی و ماشینی موجود هستند. در مقاله ای مجزا به انواع قلاویز دستی پرداختیم و این نوع قلاویز را به طور کامل معرفی کردیم. لذا برای دانستن در ای خصوص می توانید به آن مقاله مراجعه کنید. اما در این مقاله به بررسی انواع قلاویز ماشینی خواهیم پرداخت. قلاویز ها به‌ صورت متریک، اینچی وهمچنین راست گرد و چپ گرد ساخته می شود. در ادامه بیشتر انواع قلاویز ماشینی را معرفی خواهیم کرد.

بنر تماس تراش ابزار جم

انواع قلاویز ماشینی چیست؟

اولین موردی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد قلاویز ماشینی است. در واقع در اولین بخش از مقاله به معرفی قلاویز ماشینی می پردازیم. پیش از این گفتیم که قلاویز برای رزوه کردن اجسام مورد استفاده قرار می گیرد. و قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش طراحی شده است. در واقع تفاوت عمده میان قلاویز ماشینی و دستی در همین مورد خلاصه می شود که. قلاویز دستی به وسیله نیروی دست به حرکت در می آید. و در مقابل دستگاه وسیله ای برای به حرکت درآوردن قلاویزماشینی است. در مورد دستگاه هایی که به آن ها اشاره شد باید بگوییم که ماشین مته دارای سری دوتایی و یا تکی است. لذا قلاویز ماشینی با توجه به همین ویژگی طراحی شده است. طراحی انواع قلاویز ماشینی به صورتی است که جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته  مناسب باشد. لذا دنباله های آن به شکل استوانه بلند است.

انواع قلاویز ماشینی در مقایسه با قلاویز های دستی دارای مزایای خاصی هستند. از جمله این مزایا می توان به این مورد اشاره کرد که. استفاد از انواع قلاویز ماشینی سرعت بیشتری را در تولید رقم می زند. بالا رفتن سرعت کار سبب می شود که در مدت معین قطعات بیشتری تولید گردد. این موضوع بر کاهش هزینه های تولید تاثیر دارد. نتجیه این موضوع افزایش حاشیه سود تولید کننده و البته کاهش قیمت نهایی محصول است. از این رو انواع قلاویز ماشینی برای تولید قطعات در تیراژ بالا بسیار مناسب است. همینطور این قطعات از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشند.

مطلب پیشنهادی: انواع قلاویز دستی

قلاویز ماشینی

مزایای انواع قلاویز ماشینی

در بخش های قبلی مقاله به معرفی قلاویز ماشینی پرداختیم و ویژگی های آن را بیان کردیم. اما در این بخش از مقاله به معرفی مزایای انواع قلاویز ماشینی می پردازیم. قلاویز ماشینی یکی از پر کاربرد ترین ابزار در کارگاه گاه های تراشکاری است. از این بررسی مزیت های انواع قلاویز ماشینی برای تراشکار ها می تواند بسیار جذاب باشید. در خصوص مزایای انواع قلاویز ماشینی باید بگوییم که اولین موضوع سرعت است. سرعت رزوه کردن قطعات با قلاویز ماشینی بسیار بیشتر از قلاویز کاری دستی است. از طرف دیگر کیفیت قلاویز های انجام شده نیز بسیار بالا تر است. این دو مورد باعث محبوبیت بیشتر قلاویز های ماشینی در مقابل قلاویز دستی شده است. از آن جا که قلاویز های ماشینی سرعت بیشتری در رزوه کردن قطعات دارند. برای کارگاه ها و تولید انبوه قطعات بسیار مناسب هستند. چرا که در زمانی کوتاهی قطعات رزوه آماده می شود.

مزیت دیگری که به آن اشاره شد کیفیت بیشتر قطعات است. این مورد به دلیل کم شدن احتمال خطای انسانی رخ می دهد. چرا که در رزوه کاری دستی احتمال ایجاد خطا در فرایند وجود دارد. که این موضوع در خصوص انواع قلاویز ماشینی دیده نمی شود. از این رو می توان نتیجه گرفت که قلاویز ماشینی بسیار بهتر از قلاویز دستی است. این مورد را می توان در اقبالی که به ای نوع قلاویز وجود دارد مشاهده کرد. انواع قلاویز دستی باعث افزایش سرعت تولید و همین طور کیفیت قطعات می شوند. که مهم ترین مزیت قلاویز ماشینی است.

محصول پیشنهادی: قلاویز ماشینی لوله

انواع قلاویز ماشینی میلیمتر

چرا قلاویز ماشینی

استفاده کردن از انواع قلاویز ماشینی همان طور که گفتیم دارای مزایایی می باشد. در این بخش از مقاله قصد داریم این مزایا را از نگاهی جدید مورد بررسی قرار دهید. همان طور که می دانید قلاویز ماشینی و دستی تفاوت هایی با هم دارند. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در همین محاسن و معایب است. از جمله محاسن مهم قلاویز ماشینی که پیش از این هم به آن اشاره کردیم سرعت بالای آن است. از این رو استفاده از قلاویز ماشینی باعث افزایش تیراژ تولید قطعه می شود. مزیت دیگر انواع قلاویز ماشینی کیفیت بالایی است که در تولید قطعات ازآن برخوردار می ‌باشد. همان طور که می دانید در ساخت مهره از قلاویز ماشینی و یا دستی استفاده می شود. برای ساخت مهره های خاص معمولا از قلاویز دستی استفاده می شود. اما برای تولید تعداد زیادی مهره و افزایش تیراژ تولید از قلاویز ماشینی استفاده می شود.

با توضیحاتی که داده شد می توانیم مطمئن باشیم که شما با ساختار انواع قلاویز ماشینی آشنا شده اید. در ادامه  مقاله قصد داریم به تفاوت انواع قلاویز ماشینی و انواع قلاویز دستی بپردازیم. در نتیجه بررسی این تفاوت ها متوجه خواهیم شد که در انواع قلاویز ماشینی چه برتری هایی وجود دارد. در باره تفاوت های قلاویز های ماشینی و دستی باید بگوییم که این تفاوت ها چندان اساسی نیست. در واقع این طور می شود گفت که قلاویز ‌های ماشینی مدل تکامل یافته قلاویز‌های دستی هستند. که در طول زمان و به واسطه افزایش تکنولوژی ساخته شده اند.

مطلب پیشنهادی: قلاویز ماشینی چیست؟

قلاویز لوله

قلاویز تک مرحله ای

همان طور که احتمالا می دانید نام دیگر قلاویز ماشینی، قلاویز تک مرحله ای است. این نام گذاری به واسطه عمل کرد انواع قلاویز ماشینی صورت گرفته است. چرا که در این نوع قلاویز عمل قلاویز کاری در یک مرحله انجام می شود. بر خلاف قلاویز های دستی که قلاویز کاری را در سه مرحله انجام می دهند. از این رو به قلاویز دستی، قلاویز سه تایی نیز گفته می شود. همان طور که گفته شد  در قلاویز کاری ماشینی مراحل قلاویز کاری یک جا انجام می شود. در استفاده از انواع قلاویز ماشینی دیگر نیاز نیست تا در چند مرحله رزوه مورد نظر را ایجاد کنید. همین تفاوت است که باعث افزایش چشم گیر سرعت کار در انواع قلاویز ماشینی می شود. این تفاوت در هزینه های تولید قطعه بسیار تاثیر گذار است. بهتر بگوییم افزایش سرعت تولید هزینه های تولید قطعه و محصول نهایی را کاهش می دهد.

انواع قلاویز ماشینی را می توانید بر روی دستگاه‌ های مختلف تراش ببندید و مورد استفاده قرار دهید. مهم ترین ویژگی قلاویز‌های ماشینی که آن ها را از نوع دستی آن متمایز می‌سازد، بالا بردن سرعت است. این موضوع به چند دلیل محقق می شود. اول این که در استفاده از انواع قلاویز دستی دیگر نیازی به تعویض قلاویز در سه مرحله نیست. افزون بر این در قلاویز کاری ماشینی سرعت سوراخ کاری نیز بیشتر از قلاویز کاری دستی است. این دو عامل در نهایت سرعت قلاویز کاری را با انواع قلاویز ماشینی به شکل چشم گیری افزایش می دهد.

محصول پیشنهادی: قلاویز ماشینی npt

انواع قلاویز مارپیچ

ماشین های تراش

همان طور که می دانید انواع قلاویز ماشینی برای انجام کار لازم است بر روی دستگاه یا ماشین تراش متصل شود. از این رو در این بخش از مقاله نگاهی اجمالی به ماشین های تراش خواهیم داشت. تا شناختی هر چند ناچیز از این نوع دستگاه ها به دست آورید. انواع قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته دارای ویژگی های متفاوتی نسبت به قلایز دستی هستند. این نوع قلاویز یعنی قلاویز ماشینی دارای سری دوتایی و یا تکی است. این شکل سری امکان اتصال قلاویز به ماشین را فراهم می کند و کارایی آن را امکان پذیر می کند. با توجه به این ویژگی ها و نوع طراحی  قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته مناسب می باشد. با بستن انواع قلاویز ماشینی به ماشین تراش می توان عملیات قلاویز کاری را انجام داد. دنباله های قلاویز ماشینی به شکل استوانه بلند است.

در خصوص ویژگی ظاهری انواع قلاویز ماشینی باید بگوییم که در انتهای قلاویز ماشینی چهار گوش است. همین طور دو طرف قلاویز ماشینی نیز دارای زبانه می باشد. لازم به توضیح است که اجرای این شکل طراحی به جهت بهبود عملکرد قلاویز است. از آن جایی که از انواع قلاویز ماشینی برای بستن به ماشین مته یا ماشین تراش استفاده می ‌شود. این شیوه طراحی الزامی است تا بتواند مورد استفاده باشد. انواع قلاویز ماشینی دارای سری تکی و یا سری دوتایی می ‌باشد. همین طور انتهای این قلاویز نیز چهار گوش می‌باشد و دو طرف آن داری زبانه است.

قلاویز npt

جمع بندی:

در این مقاله به بررسی انواع قلاویز ماشینی پرداختیم. همان طور که گفتیم این نوع قلاویز را برای نصب بر روی ماشین های تراش طراحی کرده اند. از این رو از نظر ظاهری با قلاویز دستی تفاوت هایی دارد. مزیت های انواع قلاویز ماشینی هم در طول مقاله اشاره شد. این مزایای باعث شده است که امروزه این نوع قلاویز بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. چرا که انواع قلاویز ماشینی را در کارگاه های تراش کاری مورد استفاده می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *