انواع قلاویز دستی

انواع قلاویز دستی

قلاویز به وسیله ‌ای گفته می ‌شود که برای ایجاد روزه داخلی استفاده می ‌شود. قلاویز ها دو نوع دستی و ماشینی موجود است. انواع قلاویز دستی وماشینی برای کاربرد های مختلف موجود است. همان طور که احتمالا می دانید قلاویز با استفاده از مواد مختلفی ساخته می‌ شود. اما معمولا آن را جنس فولاد تندبر می سازند. البته فولاد تندبر را با نام فولاد کربنی نیز می شناسند. قلاویز دستی دارای چهار ردیف دندانه است. با استفاده و کمک آن‌ ها قلاویز عملیات براده برداری را انجام می ‌دهد. در بین هر کدام از این ردیف ‌ها، شیارهایی برای خارج شدن براده تعبیه شده است. کارکرد دیگر این شیار ها تغذیه آب و صابون می باشد. لازم به ذکر است قلاویزها به‌ صورت متریک، اینچی ساخته می شود. همچنین در نمونه های راست گرد و چپ گرد هم تولید می ‌گردند. در ادامه انواع قلاویز دستی را معرفی خواهیم کرد.

بنر تماس تراش ابزار جم
محصولات قلاویز دستی

انواع قلاویز دستی چیست؟

پیش از معرفی انواع قلاویز دستی قصد داریم به معرفی قلاویز دستی بپردازیم. همان طور که می دانید قلاویز دستی یکی از نمونه های قلاویز می باشد. با توجه به ویژگی های این نوع قلاویز برای کاربرد های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که از اسم این قلاویز بر می آید قلاویز دستی با نیروی دست به حرکت در می آید.از این رو مهم ترین تفاوت قلاویز ماشینی و دستی را می توان در نیروی محرک آن ها دانست. گشتاور مورد نیاز برای به حرکت در آمدن قلاویز در نوع دستی به وسیله نیروی دست تامین می شود. به همین دلیل سرعت کار قلاویز دستی با نسبت نمونه ماشینی پایین تر است. لازم به یاد آوری است که قلاویز یک وسیله تخصصی در زمینه تجهیزات تراشکاری است. حتما می دانید که از قلاویز برای ایجاد رزوه در سطوح خارجی اجسام مختلف استفاده می شود؛ دقیقا خلاف حدیده.

با حدیده داخل استوانه رزوه کاری می شود. قلاویز دستی، قلاویز دستی سه لبه یا شیار برای تراش دارا می باشد. به عبارت دیگر قلاویز دستی دارای یک سری سه تایی برای رزوه کاری می باشد. لازم به توضیح است که کار کردن با قلاویز دستی شامل سه مرحله می شود. به بیان دیگر عمل قلاویز در قلاویز دستی در سه مرحله صورت می پذیرد. شکل قلاویز اول به شکل مخروطی است. به وسیله آن نیمی از براده‌ برداری انجام می شود. قلاویز میان‌ عمق دنده‌ را ایجاد می کند. قلاویز پس رو نیز مرحله آخر را انجام می دهد.

قلاویز کاری

نحوه قلاویز کاری دستی

 برای این که با قلاویز کار کرد روش‌هایی وجود دارد که به نوع قلاویز بستگی دارد. معمولا برای اتصالات موقت از پیچ استفاده می‌ کنند. برای رزوه کردن آن ابتدا سوراخ را برای ورود قلاویز ایجاد کنید. سپس قلاویز پیش رو را که عموما به شکل چهار گوش است در دسته قلاویز جا بزنید. سپس قطعه مورد نظر را از درون گیره ببندید. در نهایت قلاویز را به صورت عمودی وارد سوراخ کنید. در حین کار برای آسان کردن کارایی براده برداری آب و صابون روی سوراخ می ریزیم. مورد اول این است که در هر دور که ابزار به ‌طرف راست می‌چرخد نیم دور آن را بطرف چپ بگردانید. مورد بعدی این است که در حین کار ازاعمال فشار بی از حد خود داری کنید. چرا که اعمال نیروی زیاد باعث شکستن ابزار می ‌شود. دقت کنید در موقع دنده کردن قطعات فولادی بهتر است روغن به ابزار بزنند.

 نکته دیگر این که برای دنده کردن برنج یا چدن هیچ گونه روغن به کار نبرید. قبل از قلاویزکاری از جداول استاندارد قطر مته را پیدا کرد. همان طور که گفتیم قلاویز ابزاری است برای ایجاد دندانه مارپیچ در درون قطعه به کار می رود. روی سطح قلاویز دندانه هایی با دقت تراشیده می شود. لذا باید شیارهایی در امتداد طولی آن ایجاد شده. این شیار ها که در ناحیه دندانه دار قلاویز وجود دارند. به عنوان لبه برنده قلاویز عمل می کنند. انواع قلاویز دستی از نظر عمل کرد مشابه هم هستند و از این نظر تفاوتی باهم ندارند.

مطلب پیشنهادی: چگونه یک قلاویز خوب بخریم؟

تیز کردن انواع قلاویز دستی

روش تیز کردن انواع قلاویز دستی

بعد از چندین بار استفاده از قلاويزها نیاز است که آن ها را تیز کنید تا بتوانید عمل کرد مناسب آن ها را تجربه کنید. چرا که  قلاويز در اثر كار مداوم ممكن است كند شود و در نتیجه عملکرد آن مختل می شود. کند شدن قلاویز می تواند به سادگي دچار آسیب رسیدن به آن شود. که این هزینه های تعمیر و یا حتی تعویض آن را در پی دارد. از این رو توصیه می شود وقتی قلاویز کمی کند شد حتما نسبت به تیز کردن آن اقدام کنید. لذا پیشنهاد می شود به صورت دوره ای قلاویز را بررسی نمایید. در بررسی هایتان اگر متوجه شدید که لبه‎ هاي برش قلاويز تيز نیست. لازم است که برای تیز کردن آن اقدام کنید. اما سوالی که پیش می آید این است مه انواع قلاویز دستی چگونه تیز می شوند. برش قلاويز به وسيله سنگ ابزار تيز كني تيز می‏شوند.

لازم به ذکر است که نیاز به مهارت خاصی برای تیز کردن قلاویز ها ندارید. چرا که تیز کردن قلاویز کار چندان سختی نیست و از دست هر آدم دست به آچاری بر می آید. یکی از نکاتی درهنگام تیز کردن قلاویز باید به آن دقت کنید این است که. در زمان تيز كردن قلاويز، دقت شود كه لبه دندانه به طور كامل تيز شود. نکته دیگر این که در صورتی که تمام لبه‎ ها ارتفاع یک سان نداشته باشند. در این صورت باید بعضي از دندانه‎ های براده را برداشت. تا دندانه های آن ها را یک سان شود.

بهترین انواع قلاویز دستی

قلاویزکاری و انتخاب مته مناسب

 انواع قلاویز دستی فرایند مشابهی برای قلاویز کاری دارد. برای انجام قلاویز کاری انتخاب مته مناسب یکی از اصول کار می‌ باشد. معمولا این طور است که قبل از شروع کار باید قطعه سوراخ شود. توجه به این نکته که اگر قطر سوراخ کوچک ‌تر از حد نیاز باشد. امکان گیر کردن قلاویز در داخل سوراخ بسیار زیاد است می تواند شما را کمک کند. چرا که همین امر به ظاهر کوچک و ساده سبب صدمه به قلاویز می ‌گردد. در مقابل اگر اندازه سوراخ بزرگ باشد دانه‌ های پیچ کامل نمی‌ شود. در نتیجه کامل نشدن دانه های پیچ مهره و پیچ کاملا لق می‌شود. نکته دیگر برای این که قطعات مورد نظر شما از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار شوند این است که. روغن ‌کاری انواع فولاد و فلزات آهنی را فراموش نکنید. چرا که اگر قلاویز روغن‌ کاری نشود در حین کار قلاویز گرم می ‌شود.

در نتجه این گرم شدن احتمال شکسته شدن آن زیاد است. قلاویز در دو نوع دستی و ماشینی وجود دارد. در انواع قلاویز دستی ابتدا باید توسط دریل، سوراخ مناسبی را با قطر لازم در سطح مورد نظر ایجاد کرد. مراحل کار به این صورت است که باید ابتدا قلاویز را نیم دور یعنی 180 درجه در جهت راست چرخاند. سپس نصف نیم دور به سمت چپ برگرداند. علت این کار این است که با این روش براده‌های جدا شده از روی سطح کار کنده شوند. این دو مرحله چندین بار به همین ترتیب تکرار می‌شوند تا رزوه‌کاری انجام شود.

مطلب پیشنهادی: قلاویز دستی چیست؟

قلاویز دستی

انواع قلاویز دستی

انواع قلاویز‌ دستی در انتهای خود دارای یک قسمت چهار ‌گوش می ‌باشند. این فرم طراحی برای آن است که  در دستگرفتن و حرکت دورانی را آسان‌ تر شود. هم‌ چنین قلاویز های دستی به صورت سری سه تایی موجود می‌باشند. که معمولا هنگام رزوه‌ کاری از هر سه قلاویز استفاده می‌ شود. از این رو به انواع قلاویز دستی، قلاویز سه تایی نیز گفته می شود. لازم به توضیح است که این کار باعث می‌شود. نیروی وارد شده برای براده برداری در هر کدام از قلاویز ‌ها کمتر شود. در نتیجه این موضوع رزوه ‌کاری بهتر انجام شود. همان طور که احتمالا می دانید این سه قلاویز با نام‌ های پیش ‌رو، میان ‌رو، و پس ‌رو شناخته می ‌شوند. این سه قلاویز هر کدام در یک مرحله از کار مورد استفاده قرار می ‌گیرند. که در روند کار با این قلاویز ها را در ادامه توضیح خواهیم داد.

 در ابتدا قلاویزهای پیش‌ رو که نسبت به دو قلاویز دیگر دارای شیب بیشتری می باشند.50 درصد ایجاد رزوه را انجام می‌دهند. سپس با استفاده از قلاویز میان ‌رو 30 درصد دیگر کار انجام می ‌شود. در این مرحله شمایل کلی قطعه به وجود می آید.  در نهایت نیز قلاویز پس ‌رو 20 درصد نهایی کار را به انتها می ‌رساند و قطعه مورد نظر آماده می شود. لازم به توضیح است که برای سوراخ‌ های باز تنها از قلاویز پیش ‌رو و میان ‌رو استفاده می‌شود. در قلاویز پیش‌ رو دو خط برای مشخص شدن نوع قلاویز وجود دارد.

انواع محصولات قلاویز دستی

جمع بندی

در پایان باید بگوییم انواع قلاویز دستی به عنوان ابزاری برای رزوه کاری شناخته می شود. ساخت و تولید قلاویز اول به شکل مخروطی است. در این مقاله اطلاعات کاملی از انواع قلاویز دستی را ارائه دادیم. برای خرید انواع قلاویز دستی نیاز نیست محل کار خود را ترک کنید. به این منظور کافی است که به سایت تراش ابزار جم مراجعه کنید. جهت خرید اینترنتی قلاویز دستی با کیفیت می‌توانید به وب ‌سایت tarashabzarjam.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *