چگونه یک قلاویز خوب بخریم

چگونه یک قلاویز خوب بخریم

قلاویز ها ابزاری هستند که از آن ها برای تراشیدن دنده های پیچ استفاده می شود. از قلاویز ها می توان برای رزوه کردنانواع مواد از قبیل فلز، چوب و پلاستیک استفاده کرد. این امر یعنی قلاویز کاری می تواند به دو صورت دستی و ماشینی انجام شود. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چگونه یک قلاویز خوب بخریم؟ همچنین چند نمونه از قلاویز های خوب بازار را به شما معرفی خواهیم کرد. قلاویزها برای دنده کردن داخل استوانه مورد استفاده است. اما حدیده ها برای رنده کردن سطوح بیرونی به کار برده می شوند. که البته در این مقاله می خواهیم انواع قلاویز را بررسی کنیم. و در مقاله ای مجزا به حدیده ها خواهیم پرداخت. خرید یک قلاویز خوب می تواند بر ری سرعت عمل و همین طور محصول نهایی تاثیر گذار باشد. از این رو می خواهیم بررسی کنیم که چگونه یک قلاویز خوب بخریم؟

قلاویز دستی

چگونه یک قلاویز دستی خوب بخریم؟

قبل از این که به این موضوع بپردازیم که چگونه یک قلاویز خوب بخریم. قصد داریم در مورد قلاویز ها و انواع آن اطلاعاتی را به شما بدهیم. تا با شناختی که از هر دو نوع قلایز به دست می آوریم متوجه تفاوت های آن ها شویم. در نتیجه در انتخاب قلاویز خوب کمک کننده باشد. همان طور که می دانید قلاویز دستی با نیروی دست کار می کند. و بدیهی است که قلاویز ماشینی نیز با کمک ماشین آلات حرکت می کند. همانطور که گفتیم گشتاور مورد نیاز برای به حرکت درآمدن قلاویز دستی به وسیله نیروی دست تامین می شود. لذا سرعت کار در قلاویز کاری دستی پایین تر از قلاویز کاری ماشینی است. این قلاویز یعنی قلاویز دستی دارای یک سری سه تایی می ‌باشد. به عبارت دیگر سری قلاویز دستی سه لبه یا شیار برای تراش دارد. این سبک طراحی مختص به قلاویز دستی می باشد.

انجام قلاویز و قلاویز کاری با قلاویز دستی سه مرحله دارد. عمل قلاویز در قلاویز دستی در سه مرحله صورت می گیرید. این مراحل شامل سه مرحله اول، وسط رو و پس رو می شود. ساخت و تولید قلاویز اول به شکل مخروطی است. به وسیله قلاویز اول نیمی از براده‌ برداری صورت می‌گیرد. سپس به وسیله قلاویز میان ‌رو جهت عمق دنده‌ها و شیارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. براده ‌برداری نهایی توسط قلاویز آخر یا همان پس ‌رو صورت می‌گیرد. قلاویز خوب را می توان با شیوه های خاصی تشخیص داد. که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه یک قلاویز دستی خوب بخریم

چگونه یک قلاویز ماشینی خوب بخریم؟

همان طور که در مقدمه گفتیم قلاویز ها در دو مدل دستی و ماشینی موجود هستند. قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته طراحی شده است. از این رو دارای سری دوتایی و یا تکی است. اما چگونه باید یک قلاویز خوب خرید. درادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد. قلاویز ماشینی با شکل هندسی منحصر به فردی به تولید رسیده است. به این صورت که در انتهای قلاویز ماشینی چهار گوش است. از آن جا که از این قلاویز برای بستن به ماشین مته یا ماشین تراش استفاده می ‌شود. شکل هندسی خاص خود را دارد. این قلاویز یعنی قلاویز ماشینی دارای سری تکی و یا سری دوتایی می ‌باشد. باید بگوییم این قلاوز مزایای خاصی نسبت به قلاویز ماشینی دارد. قلاویز خوب از نوع دستی یا ماشینی هر کدام معایت و یا مزایایی دارند. از جمله مزایا قلاویز ماشینی به مواردی اشاره می کنیم.

مزیت اولی که به آن اشاره می کنیم این است که استفاد از این قلاویز سبب بالا رفتن سرعت کار می‌ گردد. درنتیجه محصول نهایی با سرعت بیشتری تولید خواهد شد و هزینه های تولید کم می شود. نکته دیگر این که این قلاویز از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. اما چگونه یک قلاویز خوب بخریم؟ همان طور که می دانید قلاویز یک ابزار در تراشکاری است. همچنین می دانید که از قلاویز برای ساخت مهره از قلاویز استفاده می شود. قلاویز برای دنده کردن سطوح داخل استوانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت انواع مهره باید قلاویز کاری انجام شود.

چگونه یک قلاویز ماشینی خوب بخریم

روش قلاویز کاری

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چگونه یک قلاویز خوب بخریم. اما پیش از آن مروری کوتاه بر روند قلاویز کاری خواهیم داشت. براي قلاويز كاري ابتدا لازم است که كار را به گيره روميزي محكم ببنديد. در این مرحله باید سعي كنيد قطعه كار كاملا بصورت عمودي قرار گيرد. بعد از بستن كار به طور صحيح در داخل گيره قلاويز شماره 1 را انتخاب می کنید. سپس انتهاي چهار گوش آن را داخل دسته قلاويز قرار دهید. سپس آن را محكم كنيد. لازم به توضیح است که در قلاويزهاي كوچك از دسته قلاويز به شکل T  استفاده می‏شود. اما در قلاويز‎هاي بزرگ، دسته قلاويز متغير است. از این رو توصیه می ‏شود در زمان کار با هر دو نوع قلاویز ایمنی را رعایت کیند. و به این منظور دسته قلاويز را محكم در دست راست بگیرید. سر قلاويز را نیز به طور عمود قرار دهيد.

 بعد از انجام این مقدمات قلاويز را يك دور كامل بچرخانید. لازم است قلاویز را با فشار پيوسته و يك نواخت، به سمت پايين هدايت کنید. با توقف این عمل کنترل کنید که قلاويز به شکل عمود بر سطح كار وارد شده باشد. در صورتی که قلاويز عمود بر كار و مستقیم بود. دسته قلاويز را محكم و مستقيم گرفته و منظم و يكنواخت آن را يك دور ديگر حرکت دهید. اما اگر قلاويز نسبت به كار عمود نيست. باید آن را از كار خارج کنید تا مجددا آن را در كار تنظیم نمایید. بطوری که بشکل مستقیم قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی: قلاویز کاری

قلاویز خوب

چگونه یک قلاویز خوب بخریم؟

در این بخش از مقاله قصد داریم ویژگی های یک قلاویز خوب را بررسی کنیم. و در واقع به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه یک قلاویز خوب بخریم. برای خرید یک قلاویز خوب باید با ویژگی های آن آشنا باشید. به طور مثال بدانید که بهتراست قلاویز ازچه آلیاژی ساخته شده باشد و با موارد مشابه این را بررسی کنید. اما راه ساده تر این است که به یک فروشنده معتمد و معتبر مراجعه کنید. این گونه مطمئن خواهید بود که قلایز خوب خواهید خرید. خرید انواع تجهیزات تراش کاری همیشه یکی از دغدغه های تراشکاران بوده است. این دغدغه توجیه پذیر است چرا که استفاده از ابراز خوب می تواند کیفیت کار را افزایش دهد. یکی دیگر از دلایل اصلی آن تنوع بسیار بالا در تجهیزات تراش کاری می باشد. خبر بد این که این موضوع به خصوص برای محصولات قلاویز ماشینی و دستی نمود بیشتری نیز دارد.

چند نکته در ادامه بیان می شود که با رعایت آن ها می توانید ابزار خوبی خریداری کنید. بهتر است متریال استفاده شده در قلاویز ماشینی از نوع HSS باشد.High-speed steel  که در اصطلاح و به اختصار به آن HSS گفته می شود. زیر مجموعه ای از فولادهای ابزاری است که معمولاً جهت ساخت ابزارهای برشی از آن استفاده می‌شود. همچنین بررسی کنید که قلاویز از فولاد ساخته شده است. با رعایت این نکات ساده و توجه به این جزئیات می توانید قلاویز خوب خریداری کنید. دیگر نیاز نیست دنبال پاسخ این سوال باشید که چگونه یک قلاویز خوب بخریم.

مطلب پیشنهادی: تفاوت قلاویز ماشینی و دستی

خرید قلاویز خوب

فولاد تندبُر

در قبلی به این نکته اشاره کردیم که قلاویز خوب باید از فولاد تندبر یا همان HSS ساخته شده باشد. لذا قصد داریم این جا در مورد این فولاد بنویسیم و با ویژگی های آن آشنا شویم. این توضیح را بدهیم که تمام قلاویز های تراش ابزار جم با همین ویژگی ساخته می شود. لذا می توان گفت قلاویز تراش ابزار جم قلاویز خوب است. فولادهای تندبر به دلیل قابلیتشان در ماشین کاری مواد در سرعت‌های نسبتاً بالا به این طریق نام گذاری شده‌اند. این فولاد ها نسبت به فولادهای کربن سختی خود را در دما های بالاتری حفظ می‌کنند. این ویژگی باعث شده تا ابزارهای برشی ساخته شده از جنس HSS. قابلیت کار در سرعت‌های بالاتری نسبت به فولادهای کربن بالا داشته باشد. مته‌ها، قلاویز، فرز انگشتی تیغچه تراش کاری از این نوع فولاد ساخته می شوند. البته نمونه های با کیفیت و خوب آن ها چنین ویژگی دارند.

عمر ابزارهای ساخته شده از فولاد های تندبر را می ‌توان افزایش داد. به این منظور از  پوشش دهی توسط روش ‌هایی مانند انباشت بخار فیزیکی استفاده می شود. تیتانیوم نیترید یکی از این پوشش هاست که برای ساخت قلاویز خوب ازآن بهره گرفته می شود. وظیفه این پوشش‌ها معمولاً افزایش خاصیت روان کاری و سختی است. در قلاویز های تراش ابزار جم تمام این ویژگی ها به کار گرفته شده است. از این رو می توانید با خیال راحت به قلاویز های ما اعتماد کنید. و مطمئن باشید وقتی از تراش ابزار جم خرید می کنید قلاویزخوب می خرید.

فولاد تندبر

جمع بندی چگونه یک قلاویز خوب بخریم

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که چگونه یک قلاویز خوب بخریم. در پاسخی جامع می توانیم بگوییم برای این منظور کافی است از تراش ابزار جم خرید کنید. ما تمام ابزار از جمله قلاویز را از سخت ترین ارزیابی ها عبور می دهیم. از این رو می توانید مطمئن باشید که قلاویزی که از ما می خرید با کیفیت است. یکی از پر فروش ترین محصولات ما قلاویز ها هستند. این ابزار از محصولات انحصاری شرکت تراش ابزار جم می باشد.پ

قلاویز ماشینی

اطلاعاتی که در این بخش به شما داده شد، گرداوری شده از منابع معتبری مثل ویکی پدیا میباشد.

شماره تماس ها:

۰۲۱-۶۶۷۵۱۵۵۰-۱

۰۹۳۵-۲۳۰۱۳۲۶

اینستاگرام: @tarash_abzar_jam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *