تفاوت قلاویز ماشینی و دستی

تفاوت قلاویز ماشینی و دستی

قلاویز یکی از فرآیند های تراش کاری است.قلاویز ابزاری برای تراش دنده‌های پیچ بر روی مواد مختلف است. این مواد می تواند فلز، چوب و پلاستیک باشد. قلاویز برای دنده‌کردن داخل استوانه‌ها به‌کار می‌رود. یا به عبارت ساده تر برای ساخت مهره از قلاویز استفاده می شود. به این فرآیند یعنی فرایند تراشیدن با قلاویز، قلاویزکاری می‌گویند. قلاویز ها در نوع کلی دستی و ماشینی هستند. قلاویزهای دستی معمولا دو یا سه مرحله ای هستند. قلاویز کاری دستی به وسیله دسته قلاویز و نیروی دست انجام می شود. در قلاویز کاری با ماشین، گشتاور مورد نیاز به وسیله ماشین قلاویز ایجاد می شود. قلایز های دستی و ماشینی هر کدام تفاوت هایی دارد. تفاوت های میان این دوع باعث ایجاد محاسن و مزایا در مورد هر کدام شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل قلاویز دستی و ماشینی بپردازیم. علاوه بر آن تفاوت قلاویز ماشینی و دستی را بررسی خواهیم کرد.

قلاویز ماشینی:

همان طور که گفته شد قلاویز ها دو مدل دستی و ماشینی دارند. قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته دارای سری دوتایی و یا تکی است. قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته  مناسب می باشد. دنباله های آن به شکل استوانه بلند است. قلاویز ماشینی شکل هندسی منحصر به فرد و جالبی دارد. در انتهای قلاویز ماشینی چهار گوش و یا دو طرف آن دارای زبانه می باشد. از این قلاویز برای بستن به ماشین مته یا ماشین تراش استفاده می‌شود. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی به همین موارد محدود نمی شود. این قلاویز یعنی قلاویز ماشینی دارای سری تکی و یا سری دوتایی می‌باشد. انتهای این قلاویز چهار گوش می‌باشد و دو طرف آن داری زبانه است. این قلاوز مزایای خاصی نسبت به قلاویز ماشینی دارد.

مشاهده محصولات قلاویز ماشینی

استفاد از این قلاویز سبب بالا رفتن سرعت کار می‌گردد. درنتیجه حصول نتیجه سریع تر خواهد بود. نکته دیگر این که این قلاویز از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. اما قلاویز چیست؟ قلاویز یک ابزار در تراشکاری است. قلاویز سبب ایجاد رزوه مارپیچ در قطعه ماده می‌شود. به عبارت ساده تر برای ساخت مهره از قلاویز استفاده می شود. قلاویز برای دنده کردن سطوح داخل استوانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با رزوه کردن داخل استوانه به یک مهره می رسیم. مهره ها انواع و سایز های مختلفی دارند. برای ساخت هر مهره ای فارغ از نوع و سایز آن باید قلاویز کاری انجام شود.

تفاوت قلاویز ها

قلاویز دستی:

برای پی بردن به تفاوت میان قلاویز ماشینی و دستی به معرفی نوع دستی می پردازیم. سپس می توانیم با شناختی که از هر دو نوع قلایز دارم متوجه تفاوت های آن ها شویم. اولین تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در نیروی محرک آن ها است. درواقع تفاوت  عمده این دو نوع قلاویز در همین مورد وجود دارد. این تفاوت بنیادین باعث اختلاف در عملکرد و همچنین نتیجه کار هردو می شود. در قلاویز دستی به عنوان ابزاری که با دست مورد استفاده قرار می‌گیرد نیرو با دست وارد می شود. یعنی گشتاور مورد نیاز برای به حرکت درآمدن قلاویز در نوع دستی به وسیله نیروی دست تامین می شود. در مقابل همان طور که پیش ازاین گفته شد دستگاه وظیفه به حرکت درآوردن قلاویز ماشینی را به عهده دارد. درمورد تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در ادامه توضیح خواهیم داد.

مشاهده محصولات قلاویز دستی

این قلاویز یعنی قلاویز دستی دارای یک سری سه تایی می‌باشد. یا به عبارت دیگر سری قلاویز دستی سه لبه یا شیار برای تراش دارد. قلاویز دستی سه مرحله دارد. یعنی عمل قلاویز در قلاویز دستی در سه مرحله صورت می پذیرد. قلاویز دستی شامل سه مدل اول و وسط رو و پس رو وجود دارد. ساخت و تولید قلاویز اول به شکل مخروطی است. به وسیله قلاویز اول نیمی از براده‌ برداری صورت می‌گیرد. قلاویز میان‌رو یا وسط‌ رو جهت عمق دنده‌ها و شیارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. براده ‌برداری نهایی توسط قلاویز آخر یا همان پس‌رو صورت می‌گیرد.

تفاوت قلاویز دستی

قلاویز سه مرحله ای:

با توضیحاتی که تا اینجا دادیم با ساختار قلاویز دستی و همین طور قلاویز ماشینی آشنا شدیم. این اطلاعات را به ذهن خود بسپارید. در این بخش ازمقاله قصد داریم به تفاوت قلاویز ماشینی و دستی بپردازیم. می خواهیم بررسی که این تفاوت در نتیجه چه برتری هایی ایجاد خواهد کرد. آیا عملکرد تفاوت قلاویز ماشینی و دستی جشمگیر است. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در چیست؟ در این قسمت قصد داریم تا با پاسخ به این سوال، درباره قلاویز‌ها بیشتر بدانیم. تفاوت قلاویز دستی و ماشینی چندان اساسی نیست. در واقع قلاویز‌های ماشینی مدل تکامل یافته قلاویز‌های دستی هستند. البته به قلاویز دستی، قلاویز سه تایی هم گفته می شود. قلاویز های دستی یا ستایی امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه قلاویز های ماشینی از قلاویز های سه‌تایی کاربرد بیشتری پیدا کرده اند. قلاویز های سه تایی به واسطه عملکرد خود به این نام مشهور شده اند.

این عملکرد در سه مرحله صورت می پذیرد. البته اگر با قلاویز‌های دستی کار کرده باشید حتما دلیل این نام گذاری را می دانید. و البته با این سه مرحله آشنایی دارید. در این صورت حتما می‌دانید که برای قلاویز کردن یک سوراخ به سه مرحله قلاویز زدن نیاز است. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در همین است البته موارد دیگری هم هست که بیان خواهد شد.در این سه مرحله با کمک قلاویز دستی به محصول مورد نظر می رسیم. این سه قلاویز که به نام های پیش رو، میان رو و پس رو معروف هستند.

تفاوت قلاویز ماشینی و دستی- عملکرد قلاویز سه تایی:

دلیل نام گذاری قلاویز سه مرحله این عملکرد آن است. به همین دلیل به قلاویز دستی، قلاویز سه تایی هم گفته می شود. به این صورت که ابتدا با استفاده از قلاویز پیش رو، مقدار کمی براده برداری انجام می‌شود. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی هم تقریبا همین است. در قلاویز دستی این کار در سه مرحله انجام می شود. در این مرحله شکل اولیه رزوه‌ها ایجاد می‌شود. بعد از پایان مرحله اول ساختار کلی محصول ایجاد می شود. بعد از آن نوبت رزوه میان رو است. در مرحله‌ی بعد، قلاویز میان رو مقدار بیشتری براده برداری می کند. بعد از مرحله دوم  قلاویز میان رو تا حدودی رزوه‌ها را شکل می‌دهد. بعد از اتمام کار قلاویز میان رو وارد مرحله آخر می شویم. در مرحله آخر هم با استفاده از قلاویز پس رو، براده برداری نهایی انجام میشود. بعد از این مرحله سوراخ مورد نظر آماده‌ی بستن پیچ است.

الان به یک قطعه کامل دست پیدا کرده ایم که به وسیله قلاویز دستی ساخته شده است. این مراحلی که بیان شد برای ساخت یک قطعه به وسیله قلاویز دستی یا همان سه تایی بود. اما تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در چند مسئله دیگر هست. در قلاویز ماشینی دیگر نیاز به انجام این سه مرحله وجود ندارد. قلاویز سه تایی در قلاویز‌های ماشینی در یک مرحله انجام می شود. به همین دلیل به قلاویز ماشینی قلاویز‌های تکی هم گفته می شود. در قلاویز ماشینی به دلیل ساختاری که دارند دیگر نیازی به انجام سه مرحله ای قلاویز نیست.

یک قلاویز دستی

تفاوت قلاویز ماشینی و دستی-قلاویز تک مرحله ای:

 نام دیگر قلاویز ماشینی، قلاویز تک مرحله ای است. در قلاویز ماشینی مراحل قلاویز کاری یک جا انجام می شود. در واقع دیگر نیاز نیست تا در چند مرحله رزوه مورد نظر را ایجاد کنید. همین موضوع باعث افزایش چشم گیر سرعت کار می شود. افزایش سرعت موضوع بسیار مهمی برای تولید کنندگان است. این موضوع می تواند در سود و زیان شرکت تاثیر گذار باشد. یکی از مهم ترین تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در همین نکته یعنی سرعت آن است. همان طور که بیان شد به کمک این نوع از قلاویز‌ها تنها در یک مرحله عمل قلاویز کاری انجام می گیرد. در واقع دلیل نام گذاری آنها با عنوان ماشینی همین موضوع است یعنی تک مرحله ای بودن است. قلاویز تک مرحله ای یا قلاویز ماشینی بسیار سریع تر از قلاویز دستی است. قلاویز های ماشینی را به راحتی می توانید بر روی ماشین های مختلف نصب کنید.

 شما می توانید آن را بر روی دستگاه‌های مختلف مانند دریل و دستگاه تراش ببندید. بعد از آن به کمک دستگاه ها سوراخ مورد نظر را قلاویز کنید. این سوراخ با قلاویز دستی در زمان بیشتری صورت می پذیرد. مهمترین ویژگی قلاویز‌های ماشینی که آنها را از نوع دستی آن متمایز می‌سازد، بالا بردن سرعت است. چرا که دیگر نیازی به تعویض قلاویز در سه مرحله نخواهید داشت. علاوه بر این در قلاویز ماشینی سرعت سوراخ کاری نیز بیشتر از قلاویز دستی است. این موضوع برای افرادی که نیاز به قلاویز کردن تیراژ بالایی از قطعات را دارند مهم است.

قلاویز ماشینی و دستی

چرا قلاویز ماشینی

استفاده از قلاویز ماشینی محاسنی نسبت به قلاویز دستی دارد. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در همین محاسن و معایب است. از جمله محاسن مهم قلاویز ماشینی در سرعت آن است. استفاد از این قلاویز سبب بالا رفتن سرعت کار می‌گردد. درنتیجه حصول نتیجه سریع تر خواهد بود. نکته دیگر این که این قلاویز از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشد. اما قلاویز چیست؟ قلاویز یک ابزار در تراشکاری است. این ابزار تراشکاری برای سوراخ کاری استفاده می شود. قلاویز سبب ایجاد رزوه مارپیچ در قطعه ماده می‌شود. به عبارت ساده تر برای ساخت مهره از قلاویز استفاده می شود. در ساخت مهره از قلاویز ماشینی و یا دستی استفاده می شود. قلاویز برای دنده کردن سطوح داخل استوانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با رزوه کردن داخل استوانه به یک مهره می رسیم. مهره ها انواع و سایز های مختلفی دارند. برای ساخت هر مهره ای فارغ از نوع و سایز آن باید قلاویز کاری انجام شود.

با توضیحاتی که تا اینجا دادیم با ساختار قلاویز دستی و همین طور قلاویز ماشینی آشنا شدیم. این اطلاعات را به ذهن خود بسپارید. در این بخش ازمقاله قصد داریم به تفاوت قلاویز ماشینی و دستی بپردازیم. می خواهیم بررسی که این تفاوت در نتیجه چه برتری هایی ایجاد خواهد کرد. آیا عملکرد تفاوت قلاویز ماشینی و دستی جشمگیر است. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در چیست؟ در این قسمت قصد داریم تا با پاسخ به این سوال، درباره قلاویز‌ها بیشتر بدانیم. تفاوت قلاویز دستی و ماشینی چندان اساسی نیست. در واقع قلاویز‌های ماشینی مدل تکامل یافته قلاویز‌های دستی هستند. البته به قلاویز دستی، قلاویز سه تایی هم گفته می شود. قلاویز های دستی یا ستایی امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه قلاویز های ماشینی از قلاویز های سه‌تایی کاربرد بیشتری پیدا کرده اند. قلاویز های سه تایی به واسطه عملکرد خود به این نام مشهور شده اند.

مراحل قلاویز دستی

ساخت یک قطعه به وسیله قلاویز تفاوت قلاویز ماشینی و دستی و دستی را نمایان می کند. فرایند ساخت قطعه با قلاویز ماشینی به روش یک باره است. به این صورت که فرایند قلاویز کردن در یک مرحله انجام می شود. اما  در قلاویز دستی همانطور که قبلا توضیح داده بودیم در سه مرحله انجام می شود. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی را می توان همین موضوع دانست.مراحلی که بیان خواهد شد برای ساخت یک قطعه به وسیله قلاویز دستی یا همان سه تایی می باشد. برای قلاویز کردن یک قطعه به روش دستی این کار در سه مرحله صورت می پذیرد. ابتدا قلاویز اول یک لایه ازقطعه را تراش می دهد. بعد از آن و در مرحله دوم قلاویز دوم که میان رو نام دارد مقدار بیشتری براده برداری می کند. در مرحله شکل و شمایل کلی قطعه نمایان می شود. در مرحله آخر قلویزیموسوم به پسرو قطعه نهایی را ایجاد می کند.

در قلاویز دستی این مراحل سه گانه در قلاویز کاری انجام می شود تا به قطعه نهایی برسیم. اما تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در چند مسئله دیگر هست. قلاویز ماشینی در سه مرحله قلاویز کاری نمی کند. یعنی در قلاویز ماشینی دیگر نیاز به انجام این سه مرحله وجود ندارد. قلاویز سه تایی در قلاویز‌های ماشینی در یک مرحله انجام می شود. به همین دلیل که قلاویز در یک مرحله انجام می شود به قلاویز ماشینی قلاویز‌های تکی هم گفته می شود. قلاویز تکی فرایند سریع تری دارد و تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در این نکته مهم است.

قلاویز های دستی

تفاوت قلاویز ماشینی و دستی – ماشین های تراش:

در بخش قبلی مراحل ساخت یک قطعه با قلاویز دستی را بررسی کردیم. اما حالا کمی به قلاویز ماشینی خواهیم پرداخت و تفاوت قلاویز ماشینی و دستی بررسی می کنیم.همان طور که گفته شد قلاویز ها دو مدل دستی و ماشینی دارند. قلاویز دستی برای انجام کار از نیروی دست کمک می گیرد. اما قلاویز ماشینی به دستگاه متصل می شود. این موضوع یکی دیگر از تفاوت قلاویز ماشینی و دستی است. قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته دارای سری دوتایی و یا تکی است. این شکل سری امکان اتصال قلاویز به ماشین را فراهم می کند. قلاویز ماشینی جهت بستن به ماشین تراش یا ماشین مته مناسب می باشد. با بستن قلاویز به ماشین تراش و یا مته می توان عملیات قلاویز کاری را انجام داد. دنباله های قلاویز ماشینی به شکل استوانه بلند است. این شکل در قلاویز دستی به شکل دیگری است.

در انتهای قلاویز ماشینی چهار گوش و یا دو طرف آن دارای زبانه می باشد. این شکل طراحی برای بهبود عملکرد قلاویز است. از این قلاویز برای بستن به ماشین مته یا ماشین تراش استفاده می‌شود. یعنی قلاویز دستی قابلیت استفاده در ماشین ها مانند دریل را ندارد. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی به همین موارد محدود نمی شود. این قلاویز یعنی قلاویز ماشینی دارای سری تکی و یا سری دوتایی می‌باشد. انتهای این قلاویز چهار گوش می‌باشد و دو طرف آن داری زبانه است. این قلاوز مزایای خاصی نسبت به قلاویز دستی دارد. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی بیش از این است.

قلاویز تک مرحله ای

با ساختار کلی و شکل قلاویز ماشینی آشنا شدیم. اما می خواهیم شکل ظاهری قلاویز دستی را بررسی کنیم. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در ظاهر آن ها نیز هست و به عملکرد آن ها خلاصه نمی شود. قلاویز دستی یا سه مرحله ای دارای یک سری سه تایی می‌باشد. این شکل طراحی در قلاویز ماشینی به شکل دیگر است. به عبارت دیگر سری قلاویز دستی سه لبه یا شیار برای تراش دارد. همان طور که قبلا هم گفته بودیم قلاویز دستی سه مرحله دارد. این سه مرحله را قبلا کاملا تشریح کرده ایم. قلاویز سه مرحله ای یعنی عمل قلاویز در قلاویز دستی در سه مرحله صورت می پذیرد. مراحل قلاویز در قلاویز دستی هر کدام نام گذاری شده اند. به مرحله اول قلاویز مدل اول گفته می شود. به مرحله دوم قلاویز ماشینی وسط رو گفته می شود. به مرحله پایانی این مراحل نیز پس رو گفته می شود.

قلاویز اول به شکل مخروطی طراحی و ساخته شده است. این طراحی به واسطه وظیفه ای که این قلاویز دارد توجیه پیدا می کند. به وسیله قلاویز اول نیمی از براده‌ برداری صورت می‌گیرد. بعد از آن قلاویز کاری وارد مرحله دوم خود می شود. در محله دوم قلاویز میان‌ رو یا وسط‌ رو جهت عمق دنده‌ها و شیارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. براده ‌برداری نهایی توسط قلاویز آخر یا همان پس‌ رو صورت می‌گیرد. بعد از اتمام کار قلاویز پس رو قطعه نهایی آماده است. در قلاویز دستی نمی توان یکی از مراحل را حذف کرد. این کار سرعت کار را افزایش نمی دهد.

روش قلاویز کاری دستی:

تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در روش قلاویز کاری خلاصه می شود. حال قصد داریم رو قلاویز کاری دستی را کاملا تشریح کنیم. همان طور که احتمالا می دانید  قلاویز کاری دستی یکی از روش های رایج اتصال موقت است. در روش های اتصال موقت، پیچ یکی از بازیگران اصلی است. از این رو می توان قلایز کاری را یکی از روش های اتصال موقت برشمرد. به این منظور یعنی برای ساخت پیچ برای رزوه دار کردن یکی از قطعات مراحل زیر را انجام می دهیم. ابتدا سوراخ اولیه را برای ورود قلاویز در قطعه ایجاد می کنیم. قلاویز ها طبق استاندار پیچ مورد استفاده نام گذاری می شوند. مثلاً قلاویز M8 برای پیچ متریک M8 استفاده می گردد. ابتدا قطر مته مورد استفاده برای ایجاد سوراخ اولیه را محاسبه می کنیم.

محصول پیشنهادی: حدیده

جدول انتخاب قطر مته قلاویز پیش رو را از انتها که معمولاً بصورت چهار گوش است در دسته قلاویز جا زده. قطعه مورد نظر را داخل گیره قرار می دهیم و سپس محکم می بندیم. سپس باید قلاویز را به صورت عمودی وارد سوراخ کرده و به آرامی بچرخانیم. برای خروج براده قلاویز را پس از هر دور چرخش، ۱/۴ دور در جهت عکس می چرخانیم. در حین کار برای تسهیل عمل براده برداری آب و صابون روی سوراخ اعمال کنید. این مراحل را تا خروج قلاویز از سوراخ ادامه دهید. مراحل بالا را به ترتیب برای قلاویز های میان رو و پسرو تکرار می کنیم.

تفاوت قلاویز ماشینی

قلاویزهای لوله:

یکی دیگر از کاربرد های قلاویز، قلاویز لوله است. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در عملکرد آن ها است. قلاویزهای لوله با دو دندانه مارپیچ ساخته می شوند. دندانه مارپیچ راست وشیب دار یا همان مخروطی است. اندازه اسمی قلاویزهای لوله با اندازه اسمی دندانه های مارپیچی که در قطعه ایجاد می شود برابر است. به عبارت دیگر اندازه دندانه های لوله اندازه واقعی قلاویز را بیان نمی کند. قلاویزهای راست در استاندارد آمریکایی لوله ها برای قلاویز زدن سوراخها یا کوپلینگهای فراینده های کم فشار به کار می روند. بر روی آن ها اتصالات یا لوله های دندانه مارپیچ مخروطی همراه با کنف و روغن آب بندی بسته می شود. این اقدام برای این است که بر روی هم اتصال محکمی را تشکیل دهند.

قلاویزهای مخروطی بر دو گونه هستند. تفاوت قلاویز ماشینی و دستی در این جا وجود دارد. چرا که برای قلاویز لوله قلاویز دستی بیشتر به کار می رود.دندانه منظم و دندانه مقطع. این قلاویزها با شکل دندانه های نوع استاندارد آمریکایی لوله ها دارای شیب 6 سانتی متر در متر هستند. در قلاویزهای دندانه مقطع جز در ناحیه چند دندانه نخستین سر، دیگر دندانه ها یک در میان حذف شده اند. این قلاویزها برای قلاویز زدن فلزات سخت تراشی به کار می روند. در نمونه هایی که  تمایل به پر کردن فاصله میان دندانه های قلاویز داشته باشند.

جمع بندی تفاوت قلاویز ماشینی و دستی:

ما در این بخش سعی کردیم به خوبی در مورد تفاوت قلاویز ماشینی و دستی برای شما عزیزان توضیحاتی را ارائه دهیم. اما شما عزیزان میتوانید برای خرید محصولات قلاویز ما به صفحه مربوط به آن از بخش منو مراجعه کنید. همچنین پیشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آموزش قلاویز زنی، مطلب آموزش کار با قلاویز را مطالعه کنید. لازم به ذکر است اشاره کنیم که تمامی محصولات تراش ابزار جم یک نمونه استاندار از directindustry هستند. همچنین شما عزیزان میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر با همکاران ما در تراش ابزار جم در ارتباط باشید.

بنر تماس تراش ابزار جم

شماره تماس ها:

۰۲۱-۶۶۷۵۱۵۵۰-۱

۰۲۱-۶۶۷۵۲۸۸۴-۵

۰۹۳۵-۲۳۰۱۳۲۶

اینستاگرام: @tarash_abzar_jam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *