معرفی ابزار آلات تراشکاری

معرفی ابزار آلات تراشکاری

در این نوشتار قصد داریم به معرفی ابزار آلات تراشکاری بپردازیم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. در توضیحی کوتاه می توانیم بگوییم که ابزارالات تراشکاری ابزاری هستند که. برای تراش دادن اجسام مختلف که معمولا از جنس فلز هستند. به کمک ابزار آلات تراشکاری می توانیم سطوح داخلی و یا خارجی قطعات فلزی را لایه برداری کنیم. با لایه برداری از سطوح فلزی می توانیم به قطعات مورد نظر خود برسیم. همان طور که پیش از این نیز گفتیم در این مقاله میخواهیم به معرفی انواع ابزارالات تراشکاری بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا هر چه که از لوازم تراشکاری لازم است بدانید را در اختیارتان بگذاریم. همان طور که گفتیم  با استفاده از این ابزارالات می توانیم فلزات مختلفی را تراشکاری کرد. حاصل این تراشکاری تغییر شکل فلزات خام به شکل مورد نظر ما است. تا آن به ابزاری برای راحتی ما تبدیل شود.

بنر تماس تراش ابزار جم

معرفی ابزارالات تراشکاری چیست؟

 در این بخش قصد داری به این موضوع بپردازیم که اصولا ابزارآلات تراشکاری چیست و چگونه کار می کنند. برای معرفی انواع ابزارالات تراشکاری پرداختن به این موضوع قطعا خالی ازلطف نیست. همان طورکه در بخش مقدمه هم گفتیم ابزار آلات تراشکاری برای لایه برداری از فلزات مورداستفاده قرار می گیرد. در واقعا باید بگوییم ابزار آلات تراشکاری برای تراش دادن فلزات و تولید قطعات فلزی به ما کمک می کنند. باید بگوییم ابزار آلات تراشکاری از ابتدا به این شکل نبوده اند و مانند همه چیز تغییراتی را به خود دیده اند. در واقع در طول زمان ابزار آلات تراشکاری بهبود پیدا کرده اند و متکامل شده اند. باید بگوییم  این ابزار ها به خصوص در دهه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته اند. تا جایی که در این دوران کمترین شباهتی را به نمونه های پیشین خود داشته اند. معرفی ابزار آلات تراشکاری به همین شکل ادامه خواهد داشت.

ابزار آلات تراشکاری انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم. این ابزار آلات جنس های گوناگونی نیز دارند. علت این موضوع این است که فلزاتی که باید تراشیده شود آلایژ های گوناگون دارد. همان طور که گفتیم این ابزارها دارای جنس های مختلفی می باشند که به معرفی ابزار آلات تراشکاری می پردازیم. در واقع برای تراش دادن هر فلزی باید ابزارهایی با سختی متفاوتی را استفاده کرد. چرا که همان طور که توضیح دادیم فلزات آلایژ های مختلفی دارند. از این رو باید از ابزار آلات تراشکاری با سختی مناسب استفاده شود تا نتیجه بدهد.

هدف تراشکاری

هدف از تراشکاری

تراشکاری فرایدنی است برای تراشیدن فلز اما این تراشیدن هر بار با هدفی خاص انجام می شود. چرا که کاربرد قطعات فلزی که تراشیده می شوند گوناگون است. از این تراشکاری با هدف های مختلفی صورت می پذیرد. لذا در ادامه معرفی ابزار آلات تراشکاری به موضوع هدف تراشکاری می پردازیم. البته باید بگوییم شناخت این ابزارهای تراشکاری و نحوه ی سوار کردن آن ها بر روی دستگاه نیز اهمیت بسیاری دارد. که در این باره نیز در بخشی از مقاله توضیحاتی داده خواهد شد. ابزار های تراشکاری وسایلی هستند برای پیش برد فرایندی موسوم به تراشکاری. باید بگوییم تراشکاری شامل چند مرحله منطقی است که در پی هم و به ترتیب انجام می شوند. این فرایند در پاسخ به نیاز های ماشین کاری و مطابق نقشه های تولیدی انجام می شود. در اکثر این روش مشخص است که از طریق برنامه های ابزار های برشی انجام شده می باشد.

هنگامی که به سراغ ابزار های مدرن تراشکاری می رویم سه متغیر اصلی وجود خواهند داشت. توجه به این متغیر ها و دانستن آن ها برای تراشکاری امری حیاتی است. چرا که بدون این متغیر ها عمل تراشکاری به ثمر نخواهد رسید. در واقع فرایند اصول به کار بردن ابزارهای تراشکاری با این سه عامل بستگی دارد. چرا که باید  به طور مرتب درگیر شود و نتیجه را اعمال کند. ابزار های امروزی تراشکاری به طور کلی شامل این موارد هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. چرا که معرفی ابزار آلات تراشکاری را ادامه می دهیم.

فرآیند تراشکاری

فرایند ابزار آلات تراشکاری

 همان طور که گفتیم تراشکاری حاصل انجام به ترتیب فرایند های مختلفی است. در این بخش از مقاله قصد داریم این فرایند ها را به شما توضیح دهیم. چرا که برای معرفی ابزار آلات تراشکاری دانستن این نکات و موارد لازم و ضروری است. همان طور که گفتیم این فرایند تراشکاری شامل بخش های مختلفی می باشد. اولید مورد رو تراشی است. این فرایند از ابتدایی‌ ترین فرایند های ماشین‌ کاری می‌ باشد. مورد دوم در فرایند های تراشکاری شیار زنی است. در این فرایند قلم شیار تراش در راستای شعاع قطعه به آرامی در داخل آن نفوذ می‌ کند. در نتیجه این عمل شیاری برابر با پهنای قلم بر روی سطح خارجی قطعه استوانه ای ایجاد می‌ شود. مورد دیگر در معرفی ابزار آلات تراشکاری پیشانی تراشی است. در پیشانی تراشی ابزار تراش تک نقطه ای با حرکت در شعاع قطعه کار، در پیشانی قطعه کار، تراش می ‌دهد.

هدف از پیشانی تراشی این است که سطح بیرونی قطعه فلزی را صاف کند. مورد چهارم در فرایند تراشکاری پیچ تراشی است. برای پیچ تراشی با استفاده از ماشین تراشکاری از رنده‌های پیچ بری استفاده می‌ شود. مورد دیگر در فرایند تراشکاری که در این بخش به آن می پردازیم عملیات بورینگ می باشد. بورینگ به معنای افزایش قطر یک سوراخ از پیش ایجاد شده است. مورد دیگر راستای فرایند تراشکاری قلاویز زنی می باشد. در قلاویز زنی قلاویز مورد نیاز با مته ای که سوراخ را ایجاد کرده هم قطر می‌ باشد. مورد آخر هم برقو کاری می باشد.

معرفی ابزار آلات اندازه گیری

ابزار اندازه گیری تخصصی

اولین ابزاری که برای معرفی ابزار آلات تراشکاری به آن می پردازیم ابزار اندازه گیری تخصصی است. باید بگوییم ابزار های اندازه گیری پیشینه ای به درازای تاریخ دارند. چرا که از زمان های دور انسان ها برای درک بهتر دنیا ی اطراف خود از اندازه گیری استفاده می کردند. البته این اندازیه گیری قطعا با ابزار آلات تخصصی صورت نمی گرفته است. اما این اندازه گیری ابتدایی به مرور زمان و تی سالیان شکلی بسیار پیشرفته تر به خود گرفته است. ابزار اندازه گیری تخصصی امروزه به بخش جدایی نا پذیر از زندگی انسان تبدیل شده است. تا جایی که هم اکنون مشاهده می کنیم در تمام زمینه ها و علوم مختلف اندازه گیری نقش ایفا می کنند. برای معرفی ابزار آلات تراشکاری هم مورد اولی که به آن پرداختیم ابزار اندازه گیری تخصصی می باشد. که این موضوع به خاطر اهمیت ابزار اندازه گیری تخصصی تراشکاری می باشد.

مورد دیگر در معرفی ابزار آلات تراشکاری انواع مته هستند که به آن ها می پردازیم. كاربرد اصلی مته را مي توان به طور كلی در ايجاد سوراخ دانست. که این سوراخ می تواند در سطوح مختلف و در سايز های مختلف اعمال شود. اندازه سوراخ ها می تواند از نظر قطر و طول يا عمق متفاوت از هم باشند. مته ها بر روي دستگاه هاي مختلفی نظير دريل ها، دستگاه هاي تراشكاري، فرزهای مينياتوری و … متصل مي شوند. مته ها و به طور کلی ابزار های سوراخکاری ازمهم ترین ابزار های تراشکاری است. در ادامه به ابزار میپردازیم.

بخش محصول مرتبط: لوازم اندازه گیری

معرفی ابزار آلات قلاویز ماشینی

انواع حدیده و قلاویز

حدیده و قلاویز ها هم از مهم ترین ابزار در تراشکاری هستند. برای معرفی ابزار آلات تراشکاری نمی تواند از انواع حدیده و قلاویز عبور کرد. همان طور که گفتیم حدیده یکی از کار های تراش کاری است. قلاویز هم همیطور است و در دسته بندی ابزار آلات تراشکاری محصوب می شود. از این وسیله به عنوان دندانه روی سـطح خارجی استوانه ها استفاده می کنند. در واقع از حدیده برای رزوه کردن سطوح خارجی اجسام مورد استفاده قرار می گیرد. قلاویز هم دقیقا در مقابل حدیده قرار می گیرد. یعنی از قلاویز برای قلاویز کردن سطوح داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. حدیده نام وسیله ماشینی یا یک ابزار دستی است که به کمک آن از سطوح میله ای براده برداری می کنند. قلاویز در دو نمونه دستی و ماشینی وجود دارد که هر کدام کاربرد های خاصی دارد. لذا قلاویز دستی یکی از نمونه های قلاویز می باشد.

با توجه به ویژگی های این نوع قلاویز برای کاربرد های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. حدیده هم انواع مختلفی دارد که بسته به کاربرد آن ها مورد استفاده قرا می گیرد. دانستن این نکته لازم است که برای حدیده کردن قطعات کار، لازم اسـت حدیـده را روی قطعه بچرخانیم. این عمل باعث حدیده شدن قطعه می شود. باید گفت همان طـور که حدیده پیشـرفت و پیش روی می کند، پیچ به وسـیله دندانه های حدیده تراشیده خواهد شد. این عمل تا پایان ادامه پیدا می کند و در نتیجه و در پایان کار یک پیچ ساخته خواهد شد.

محصول پیشنهادی: قلاویز ماشینی

معرفی محصولات قلاویز دستی

معرفی ابزار آلات مته:

در ادامه معرفی ابزار آلات تراشکاری به انواع مته پخ زن و مخروطی و کاجی می پردازیم. همان طور که می دایند مته ها جزو ابزارهای پر استفاده در محیط های صنعتی هستند. از این ابزار ها به غیر از تراشکاری در صنایع دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله ان ها می توان به صنایع چوب ، ساختمان و… اشاره کرد. انواع مته پخ زن و مخروطی و کاجی دارای انواع مختلف با کاربرد های مختلف است. در تراشکاری این ابزار با توجه به نیاز تراشکار مورد استفاده قرار می گیرد. مته خزینه یکی از انواع مته است که بسیار پر کاربرد است و مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد اصلی آن، بزرگ کردن قسمت ورودی سوراخ مته است. این عمل برای آن انجام می شود تا بخش گل پیچ  درون این سوراخ قرار بگیرد. در نتیجه سطح کار یک دست خواهد بود و برآمدگی نخواهد داشت.

این امر در کنار زیبایی که به قطعه می بخشد در بعضی مواقع کاربرد های دیگری هم دارد. معمولا مته خزینه را از فلزات مقاوم مثل فولاد می سازند تا استحکام بالایی داشته باشند. مته خزینه دارای تعدادی پره است که این پره ‌ها عمل براده برداری را انجام می‌ دهد. معمولا زاویه قرار گیری این پره‌ ها ، 90 درجه می ‌باشد. برای ساخت مته پخ زن معمولا از فلزات سخت مثل فولاد یا آلیاژی از فولاد مثل فولاد کربنی استفاده می ‌شود. تا بتواند از روی جنس‌ های مختلف براده برداری کند. معرفی ابزار آلات تراشکاری ادامه دارد.

مته مخروطی

برقو و فرز انگشتی

برقو و فرز انگشتی از دیگر ابزار های مورد استفاده در تراشکاری هستند که. در ادامه معرفی ابزار آلات تراشکاری به آن می پردازیم. برقو به ابزاری گفته می ‌شود که برای گرد یا بزرگ کردن سوراخ ایجاد شده با مته به کار می ‌رود. به بیان دیگر برقو کاری به فرآیندی گفته می شود که. سوراخ‌ های منظم و دقیق را به وسیله برقو ایجاد می‌ کنند. برقو کاری می ‌تواند با استفاده از ابزارهای ماشینی، دستی انجام شود. که در هر روش مزیت ها معایبی وجود دارد. باید بگوییم که برقو کاری حتی به وسیله دریل هم می تواند صورت بگیرد. سرعت کار در برقو ها معمولا دو سوم سرعت مجاز کار مته‌ ها می‌ باشد. چرا که در سوراخ کاری با برقو دقت در سوراخ از سرعت عمل مهم است. اما در کارهای دیگر می‌ تواند بیشتر از مته باشد که این مورد هم شایان ذکر است.

 این مزیت در مورد برقو ها وجود دارد که سرعت بالا در برقوها باعث ایجاد سر و صدا نمی ‌شود. البته این موضوع در شرایط مصداق خواهد داشت که. از برقو مناسب و همین طور برقو با تیغه تیز استفاده شود. لازم به ذکر است که برقو کاری تاثیر زیادی در نتیجه کار دارد. از این رو دقت در این مورد بسیار اهمیت دارد. در معرفی ابزار آلات تراشکاری برقو انواع مختلفی دارد که کاربرد های مختلفی برای آن ها تعریف شده است. از این رو برخی از آن‌ها برای بعضی کار ها مناسب نیستند و برخی دیگر مناسب هستند.

فرز انگشتی

جمع بندی معرفی ابزار آلات تراشکاری:

معرفی ابزار آلات تراشکاری به مواردی که ذکر کردیم محدود نمی شود. در این جا صرفا به پرکاربرد ترین ابزار ها پرداختیم. تا معرفی ابزار آلات تراشکاری را صورت داده بودیم. ابزار های تراشکاری براساس نوع قطعه کار جنس‌های متفاوتی دارند. تراشکاری در واقع شکل‌دهی به فلزات به روش براده‌ برداری با استفاده از ماشین تراشکاری است. ابزار تراشکاری باید از قطعه کار سخت‌ تر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *