آشنایی با انواع مته

قطعا برای همه ما پیش آمده است که بخواهیم با دریل کار کنیم چه به صورت حرفه ای و چه به صورت مبتدی. از دریل برای سوراخ کردن وسیله ای و یا دیوار استفاده می‌شود.که این کار ممکن است به صورت یک حرفه دائمی برای شما باشد و یا موقتا برای راه انداختن بعضی نیازهای روزمره تان باشد، در هر صورت نکته‌ای که حائز اهمیت است. این است که با انواع مته و کارکرد دریل آشنایی داشته باشید تا بتوانید به شیوه درست از این ابزار کاربردی استفاده کنید. ما در ادامه این مطالب میخواهیم با شما درباره انواع مته صحبت کنیم و به شما کمک کنیم تا در انتخاب مته مورد نیاز خود با دقت بیشتری پیش بروید و دچار مشکلات نشوید. شما میتوانید با مراجعه به صفحه مته در وبسایت رسمی تراش ابزار جم با این محصولات بیشتر آشنا شوید.

بنر تماس تراش ابزار جم

آشنایی با مته:

مته ابزاری بُرنده است که در حال چرخش باعث تخلیه براده و ایجاد سوراخ میشود. در واقع عمل برش توسط ۲ لبه تیز برش، در نوک مته انجام میگیرد و براده از طریق یک شیار حلزونی سراسری خارج میشود. مته ها هم از نظر ابعاد هندسی و هم جنس مواد سازنده و نیز دقت عمل، تنوع گسترده ای دارند. چرخش مته میتواند ؛ به کمک مکانیزمهای دستی و یا مکانیزمهای موتوری، مانند دریل ، صورت میگیرد. مته ها از نظر اندازه و کاربرد نیز تفاوت فاحشی دارند. اما متأسفانه با تکیه بر زبان انگلیسی برای رفع نیازهای عملی، در زبان فارسی رشد تطبیقی زبان متوقف شده و همه انواع مته و حتی ماشین دریل و ماشین های غول پیکر حفاری را مته می‌نامند.

براساس تحقیق ها و بررسی ها تاریخچه دریل و وجود مته به دوران پیش از تاریخ بر میگردد. زمانی‌ که بشر برای ایجاد حفره روی انواع سطوح ساعت‌ها زمان صرف می‌کرد. بدون شک دریل یکی از مهم‌ترین ابزارآلاتی بود که نه تنها از آن در کارهای صنعتی بلکه در کارهای مختلف خانگی و نیمه صنعتی هم استفاده می‌شود.

مواد سازنده مته:

مته ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند با مواد گوناگون ساخته و تولید میشوند. یکی از این مواد سازنده فولاد است. که از فولاد در ساخت این مته ها به صورت نیاز استفاده میشود.

  • فولاد کم کربن: از این نوع مته برای سوراخ کردن چوب استفاده میکنند. این مته نیازی به دائم تیز کردن ندارد. اما باید بدانید استفاده از این نوع مته برای چوب های سفت و سخت باعث میشود تا عمر این مته پایین بیاید. این نوع مته، در مقایسه با دیگر ابزارهایی که عمر طولانی‌تر دارند، قیمت زیادی دارد.
  • فولادی با کربن زیاد: این مته از فولاد با درصد کربن بالا ساخته می‌شوند. این کار باعث بهبود بخشیدن پوسته فولادی مته می‌شود. این کار به علت دما دادن و سخت کاری روی آن اتفاق می‌افتد. از این مته‌ها می‌توان برای سوراخ کاری روی چوب و فلزات استفاده کرد. اگر چه این مته‌ها دارای ضریب خطا کم در مقابل دما در هنگام سوراخ کاری هستند. اما دمای بیش از حد باعث خمیری شدن آن و در نتیجه نرم شدن لبه‌های برش می‌شود.
  • فولاد سرعت بالا (High speed Steel): نوعی از فولاد است که مقاومت بسیار زیادی در مقابله با تغییرات دمایی دارد. از آن‌ها می‌توان برای سوراخ کاری روی فلزات، چوب سخت، و دیگر موادی که سرعت برش بالاتری نیاز دارند استفاده کرد. استفاده از آن‌ها تا حد زیادی جایگزین دیگر انواع مته شده‌است.
  • فولاد آلیاژی کبالت (HSS cobalt): نوعی از فولاد سرعت بالا است دارای مقدار زیادی کبالت در آن است. مزیت اصلی آن‌ها در بی‌اثر بودن دما بر آن‌ها در دماهای بالا است. به همین علت از آن‌ها برای سوراخکاری روی فولادهای ضد زنگ (استاینلس استیل) استفاده می‌شود. بزرگترین مشکل فولاد آلیاژی کبالت در شکنندگی خیلی زیاد آن‌ها در برابر (HSS) است.

نگه داری و استفاده درست از مته:

مته‌ و سری بعد از مدت زمانی استفاده باید تعویض شوند و مته جدیدی استفاده شود چون بر اثر سایش و سوراخ کاری کند شده یا حتی در برخی مواقع می‌سوزند. اما در مواقعی که انتظار دقت بالا اندازه سوراخ را نداریم می‌توان بوسیله دستگاه مته تیز کن یا سنگ رومیزی مته کند شده را تیز کرد. باید توجه داشت مته و سری انواع مختلفی دارند که در کار های متفاوت می توان از آنها استفاده کرد.

نوع مته ها:

مته الماسه: این مته و سری برای برای سوراخ کاری بتن، مصالح و دیوار استفاده می‌شود. حتما باید در حالت چکشی دریل از آن استفاده کرد.اگر در سوراخکاری فلز از مته الماسه استفاده کنید سر آن ذوب شده و به اصطلاح مته می‌سوزد. مته های الماسه در دو نوع دو الماسه و چهار الماسه فروخته می‌شوند.

مته کبالت: این نوع مته مخصوص سوراخ کاری آهن است. چون حرارت سوراخکاری آهن بالا است از کبالت استفاده میشود. تا مقاومت حرارتی مته بالا رفته و مته نسوزد. آلیاژ این مته ها از فولاد با ۵٪ از کبالت ساخته شده است، به همین دلیل به آن‌ها مته کبالت می‌گویند.

مته چوب:دارای نوک تیزی است که برای سوراخکاری در چوب از آن استفاده میشود. این نوک تیز باعث می‌شود که محل سوراخ کاری با دقت بیشتری تعیین شود.

مته فلز: برای سوراخکاری فلز هایی مثل آلومینیوم، مس و روی استفاده می‌شود. گچ، چوب و پلاستیک را هم می‌توان با این مته سوراخ کرد. برای سوراخکاری های عمومی کاربرد دارد. چون کبالتی در ساخت این نوع مته استفاده نشده است، در صورت استفاده برای سوراخکاری آهن مته ذوب شده و یا به اصطلاح می‌سوزد.

مته مرغک: فرم خاص این مته به جهت سوراخکاری در پیشانی قطعه کار و یا پیش مته می باشد. همچنین مته مرغک به شکل استوانه بوده که دو سر آن برای سوراخکاری و براده برداری در زاویه 60 درجه استفاده می گردد.

مته مخروطی: این مته مخروطی یک نمونه از انواع مته محسوب می شود. که جهت برش دایره ای چوب و فلزات استفاده می شود. برای ایجاد محل عبور سیم برق، کابل و مواردی از این قبیل می توان از مته مخروطی استفاده نمود. لازم است یادآوری نماییم که مته کاجی به مته مخروطی و مته پله ای نیز خوانده می شود.

انواع مته

خرید مته:

ما در این مطلب با انواع مته و سری آن ها آشنا شدیم. در تراش ابزار جم با ارائه محصولات به شما و آشنا کردن شما با انواع ابزار آلات در تلاشیم تا شما را با این محصولات تراشکاری آشنا کنیم. ما به شما پیشنهاد میدهیم تا با مطالعه مقاله ابزار آلات با ابزار ها بیشتر آشنا شوید. همچنین مجموعه تراش ابزار جم با ارائه انواع قلاویز های دستی و ماشینی در سایز های مختلف نیز میتواند به راحتی در حرفه تراشکاری به کارهای خود بپردازید.

شما عزیزان نیز میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

شماره تماس ها:

۰۲۱-۶۶۷۵۱۵۵۰-1

۰۲۱-۶۶۷۵۲۸۸۴-۵

۰۹۳۵-۲۳۰۱۳۲۶

اینستاگرام: @tarash_abzar_jam

تویتر: tarashabzarjam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *