دستگاه حدیده دستی چیست؟

دستگاه حدیده دستی

دستگاه حدیده برای ایجاد دندانه و براده برداری بر روی لوله ها و اتصال قطعات به یک دیگر؛ که اصطلاحا حدیده کاری میگویند استفاده می شود. عمل براده برداری و ایجاد دندانه؛ بر روی لوله ها را جهت اتصال قطعات لوله کشی و تأسیسات لوله کشی را حدیده کاری می گویند. حدیده دستی از آلیاژ های مختلفی ساخته می شود؛ اما اکثرا از فولاد های دارای کربن کم و استیل استفاده می شود. دستگاه حدیده لوله فلزی برای رزوه کردن (دنده کردن) لوله های فلزی استاندارد (لوله های آب ) استفاده می شود. همچنین این ابزار دارای تعدادی مهره دندانه دار است که روی این دندانه ها شیارهایی قرار دارند. این عمل دستگاه حدیده دستی کاری توسط ابزاری به نام دستگاه حدیده لوله انجام می شود؛ که به دو صورت دستی و برقی قابل انجام می باشد. از دستگاه حدیده دستی برای کارهای کوچک که به قدرت استفاده می شود.

کاربرد دستگاه حدیده دستی

کاربرد دستگاه حدیده دستی

حدیده لوله کشی قابلیت حدیده کردن از سایزهای 20 الی 40 میلی متر را دارد. موجب قرار گیری لبه های تیز و برنده بر روی مهره ها می باشند. دستگاه فوق عمل دستگاه حدیده دستی کاری را به صورت دستی انجام می دهد؛ و به واسطه دسته های تلسکوپی که دارد. حدیده دستی از آلیاژ های مختلفی ساخته می شود؛ اما اکثرا از فولاد های دارای کربن کم و استیل استفاده می شود. هر سایز از حدیده لوله آب دارای یک جفت پارچه (خشت) می باشد؛ که به صورت تنظیمی روی دسته حدیده نصب می شود. تا بتوان سطح بیرونی فلزات را ببرند؛ و باعث ایجاد دندانه بر روی میله ها و لوله ها برای اتصال قطعات به یکدیگر می شوند. دستگاه حدیده دستی امکان حدیده کاری را با نیروی دست راحت تر انجام می دهد. لذا از حدیده دستی برای کار های کوچک که نیاز به قدرت زیادی نباشد.

نحوه کار دستگاه حدیده دستی این گونه است که ابتدا لوله را به گیره می بندیم. دستگاه حدیده برقی و دستگاه حدیده دستی و دستگاه حدیده برقی؛ دستگاه حدیده از بهترین های دستگاه حدیده برقی و دستگاه حدیده دستی می باشد. در حدیده کاری استفاده از مایع خنک کننده استفاده می شود؛ روان کننده نقش مهمی در عمل براده برداری و انجام عمل حدیده دارد. شیار های تیز و برنده آن برای براده برداری روی میله های فلزی مناسب است. سپس با توجه به سایز لوله پارچه حدیده را روی دسته نصب می کنیم. باعث افزایش قالب هم می شود.

مطلب پیشنهادی: حدیده قلاویز یوگسلاوی

نکات نگهداری از حدیده

نکات نگهداری از حدیده

از دسته حدیده به عنوان چکش استفاده نکنید؛ چرا که باعث خراشیدگی و کاهش طول عمر حدیده می شود. شروع به حدیده کردن می نماییم. طول لوله های گالوانیزه برای عمل براده برداری معمولا 6 متر می باشد. پس از هربار استفاده دسته را از حدیده جدا کرده و کاملا آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید در مواقع حدیده کردن به دقت نگاه کنید؛ که میزان عمق شیار دنده زده شده با عمق میزان اتصال یکسان باشد. برای اتصال به یک دیگر، گرفتن انشعاب و انتقال آن ها به نقاط مختلف از اتصالات دنده ای استفاده می شوند؛ که اصطلاحاً به آن فیتینگ گفته می شود. برای رزوه کاری حتما از آب صابون به مقدار کافی استفاده کنید تا اصطکاک کمتر شود. در این دستگاه حدیده دستی دقت داشته باشید میزان عمق شیار توسط پیچ پشتی حدیده تنظیم می گردد. در این روش لوله های برش خورده می باشد.

برای طولانی تر شدن عمر دستگاه حدیده دستی پس از هربار استفاده و استفاده دوباره، دستگاه را تمیز کنید. ابزاری که به وسیله آن لوله را دنده می کنند، حدیده نام دارد. از هرگونه روغن و گرد و غبار عاری نمایید. در دو نوع دستی و برقی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. سرویس دستگاه حدیده لوله آب حتما توسط سرویس کار مجاز انجام شود. در حدیده های دستی از وسیله ای به نام جغجغه برای ساده شدن کار استفاده شده است. دستگاه حدیده دستی یک ابزار مناسب برای رزوه کردن لوله ها فلزی به شمار می رود.

دستگاه حدیده دستی

دستگاه حدیده دستی

دستگاه حدیده دستی برای ایجاد رزوه بر روی لوله ها و اتصالات آهنی بسیار پر کاربرد است. لوله های فلزی برای اتصالات خود نیازمند رزوه هستند. با استفاده از این وسیله دیگر نیازی به گردش کامل دسته حدیده نیست. دستگاه حدیده لوله فلزی برای رزوه کردن لوله های فلزی استاندارد استفاده می شود. بلکه مانند تلمبه زدن می توان زاویه دسته را مقداری بالا و پایین نمود. از دسته حدیده به عنوان چکش استفاده نکنید. برای انجام این کار روش های مختلفی وجود دارد؛ که یکی از بهترین آن ها استفاده از دستگاه حدیده دستی رزوه کن است. این ابزار از قطعه ای سخت با برجستگی های نوک تیز به نام پارچه بهره می گیرد. دستگاه حدیده برای ایجاد رزوه بر روی لوله ها و اتصالات آهنی بسیار پر کاربرد است. لازم به توضیح است حدیده لوله کشی قابلیت حدیده کردن از سایزهای 20 الی 40 میلی متر را دارد.

ابزاری که به وسیله آن لوله را دنده می کنند؛ حدیده نام دارد که در دو نوع دستگاه حدیده دستی و برقی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. پس از هر بار استفاده دسته را از حدیده جدا کرده و کاملا آن را تمیز کنید. دستگاه حدیده دستی با مدل ها و برندهای مختلفی در بازار وجود دارند. وظیفه ایجاد شیار بر روی قطعات را بر عهده دارد. این پارچه ها بر روی یک قالب سوار شده است. لذا باید بگوییم این ابزار از قطعه ای سخت با برجستگی های نوک تیز به نام پارچه بهره می گیرد.

مطلب پیشنهادی: ست قلاویز و حدیده

مشخصات حدیده دستی

مشخصات حدیده دستی

هر سایز از حدیده لوله آب دارای یک جفت پارچه (خشت) می باشد. وظیفه ایجاد شیار بر روی قطعات را بر عهده دارد. سپس با توجه به سایز لوله پارچه حدیده را روی دسته نصب می کنیم. در حدیده های دستی از وسیله ای به نام جغجغه برای ساده شدن کار استفاده شده است. این پارچه ها بر روی یک قالب سوار شده و به کمک یک اهرم، دستگاه حدیده را تشکیل می دهند. دستگاه حدیده دستی علاوه بر استحکام بدنه و مقاوم بودن، باید وزن سبکی داشته باشند. لوله فلزی وارد حفره قالب می شود و پارچه های قرار گرفته بر روی جداره داخلی قالب؛ رزوه ها را ایجاد می کنند. در مواقع حدیده کردن به میزان عمق شیار دنده زده شده با عمق میزان اتصال یک سان باشد. لذا هر وقت مجموع این زاویه ها به 360 درجه برسد، حدیده یک دور کامل لوله را دنده می کند.

مطلب پیشنهادی: حدیده کاری

خرید دستگاه حدیده دستی

خرید دستگاه حدیده دستی

فروشگاه زانکو توزیع کننده انواع حدیده و دسته حدیده با قیمت مناسب می باشد. بهترین حدیده دستی را در سایز های مختلف به فروش می رساند. دستگاه های حدیده علاوه بر استحکام بدنه و مقاوم بودن، باید وزن سبکی داشته باشند. سایز های مختلفی مانند حدیده دستی سایز m1 ، حدیده دستی سایزm2 ، حدیده دستی سایز m3. دستگاه حدیده دستی ابزاری است؛ که برای خرید آن در ایران می توان از طریق زانکو ابزار اقدام نمود. ما در مجموعه زانکو به صورت تک و عمده و به شکل کاملا آنلاین عرضه نموده ایم. شیار های تیز و برنده آن برای براده برداری روی میله های فلزی مناسب است. قیمت دستگاه حدیده دستی در این سایت زانکو مناسب ترین قیمت بازار است. و در کوتاه ترین زمان ممکن در محل خود تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *