قلاویز کاری با دریل

قلاویز کاری با دریل

در این مقاله در خصوص قلاویز کاریبا دریل مطالبی را ارائه خواهیم کرد. همان طور که می دانید قلاویز ابزاری برای ایجاد رزوه داخلی می باشد. به این ترتیب به این عمل یعنی  ایجاد رزوه داخلی  قلاویز کاری می گویند. قلاویز کاری روش های مختلفی دارد که یکی از آن ها قلاویز کاری با دریل است. که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. قلاویز ها را معمولاً از جنس فولاد تندبر HSS یا فولاد کربنی می سازند. این فولاد ویژگی های خاصی را ارائه می دهد که آن را مناسب ساخت ابزار می کند. از مهم ترین این ویژگی ها می توان به مقاومت بیشتر آن به نسبت اکثر فلزات اشاره کرد. در خصوص ویژگی های ظاهری قلاویز می توانیم بگوییم که.  این ابزار از ۴ ردیف دندانه تشکیل شده است. چهار ردیف دندانه در قلاویزعمل براده برداری را انجام می دهند. در ادامه به نکات دیگری می پردازیم.

قلاویز کاری دستی

قلاویز دستی

به طور کلی قلاویز ها به دسته ماشینی و دستی تقسیم بندی می شوند. قلاویز های دستی در سری های سه تایی ارائه می شوند. از این رو به آن ها قلاویز سه تایی نیز گفته می شود. این سه سری شامل قلاویز پیش رو، میان رو و پس رو است. که هر کدام مرحله ای از قلاویز کاری را به عهده دارند. برای رزوه دار کردن سوراخ های کور از هر سه قلاویز این مجموعه استفاده می شود. عمل کرد قلاویز دستی با قلاویز ماشینی به کلی متفاوت است. لازم به توضیح است که برای سوراخ های راه به در دو قلاویز پیش رو و میان رو کافی هستند. قلاویز های دستی سرعت پایینی در قلاویز کاری دارند. که این موضوع از معایب اصلی آن ها است. قلاویز چهار ردیف دندانه دارد. بین ردیف ها شیاری برای خروج براده و تغذیه آب و صابون در نظر گرفته شده است.

قلاویز ماشینی

قلاویز ماشینی

نوع دیگر قلاویز، قلاویز ماشینی است. قلاویز کاری با دریل نیز در همین دسته قرار می گیرد. قلاویز های ماشینی دارای سری دوتایی و یا تکی است. یعنی دیگر مثل قلاویز دستی سه تایی نیست. این قلاویز ها به ماشین تراش یا دریل بسته می شوند. به همین دلیل است که به آن قلاویز دستی گفته می شود. راهنمای انتخاب دریل مناسب برای کاربرد های صنعتی معمولا ارائه می شود. که می توانید برای قلاویز کاری با دریل به این راهنما مراجعه کنید. قلاویز ها هم به صورت متریک و هم اینچی و راست گرد و چپگرد تولید می شوند.

قلاویز کاری با دریل

در سال های اخیر قلاویز زن اتوماتیک نیز وارد بازار شده است. استفاده از این قلاویز مزایایی دارد که در این بخش بهآن ها می پردازیم. اولین مورد این است که در قلاویز کاری با قلاویز اتوماتیک راندمان کاری بالا تر است. مورد دیگر این استکه هزینه های تولید با قلاویز زن اتوماتیک پایین تر است. از مهم ترین مزایای قلاویز اتوماتیک سرعت آن است. که تا چندین برابر بالاتر از قلاویز های معمولی است. مزیت دیگر در قلاویز کاری اتوماتیک افزایش کیفیت محصول نهایی است. چرا که   رزوه یک نواخت هست. قلاویز زن اتوماتیک عمر ابزار را افزایش دهد.

نکات قلاویز کاری با دریل

نکات قلاویز کاری با دریل

قلاویز کاری با دریل و یا به صورت دستی نکاتی دارد. رعایت این نکات کیفیت کار را افزایش می دهد. همین طور بهره وری را افزایش می دهد و هزینه های تولید را کاهش می دهد. از این رو در این بخش از مقاله به این موضوع مهم می پردازیم. و نکات مهم که در قلاویز کاری باید رعایت شود را ارائه می دهیم. نکته اولی که باید رعایت شود این است که برای این که براده زیاد نشود. بهتر است قلاویز را هر چند وقت یک بار در جهت خلاف آن بچرخانیم. به این کار براده های آن از داخل سوراخ خارج می شوند. نکته دیگر در مورد سوراخ های ته بسته است. لازم به توضیح است که در در سوراخ‌ های ته بسته باید عمق سوراخ را بیشتر ازعمق قلاویز کاری اندازه گرفت. نکته دیگر در این خصوص این است که تاحد امکان به سراغ قلاویزهای مارپیچی رفت.

 مورد دیگر که بهتر است رعایت شود این است که  برای این که قلاویزها نشکند. براده ‌ها را به تعداد چند دفعه از داخل سوراخ خارج نمایید. این گونه دیگر قلاویز شما نخواهد شکست. در هنگام قلاویز کاری با دریل و یا قلاویز کاری دستی احتمال دارد که قلاویز بشکند. اگر قلاویز شکست باید آن را خارج کنید. برای این کار در صورت امکان از تجهیزاتی که برای همین کار وجود دارند استفاده کنید. به این صورت که در شیار قلاویز گیر کرده و به آرامی آن را خارج کنند. لذا کار با قلاویز نیاز به تخصص و مهارت دارد.

مطلب پیشنهادی: قلاویز کاری

مطلب قلاویز کاری با دریل

قلاویز کاری به وسیلۀ دریل

 در این بخش از مقاله قصد داریم به قلاویز کاری با دریل بپردازیم. همچنین نکاتی که در زمان قلاویز کاری با دریل باید رعایت شود را نیز بیان می کنیم. دستگاه قلاویز زنی به وسیلۀ ماشین مته یکی از انواع ماشین های قلاویز کاری است. این دستگاه شامل دنبالۀ مخروطی است. دنباله مخروطی در ماشین مته یا همان دریل داخل محور اصلی مته قرار دارد. این قسمت در جایخود به طور اتوماتیک محکم می شود. چرا که دنبالۀ آن به صورت مخروط مُرس است. مخروطی مورس، یکی از انواع بسیار رایج است. مخروط مورس عموماً روی ساق دریل پیچ ‌ها قرار می گیرد. پیچ هایی شامل مخروطی، دستگاه‌های برقوزنی، در دوک پرس (اسپیندل). مته‌ های صنعتی و در نگهدارندهٔ مرغک متحرک دستگاه‌های تراش استفاده می‌ گردد. محور اصلی قلاویزگیر از یک استوانه تو خالی تشکیل شده است. قلاویز داخل آن قرار دارد که قلاویز کاری را امکان پذیر می کند.

قلاویزی که در داخل آن قرار می گیرد از بیرون به وسیلۀ پیچ بیرون محکم می گردد. تا در جای خود حرکت نکند. بعد از این که قلاویز با پیچ محکم شد دستگاه در داخل محور اصلی محکم می شود. دراین مرحله قلاویز را نسبت به کار تنظیم می‏ کنیم. لازم به ذکر است که سرعت محور اصلی باید بر روی دور کم قرار بگیرد. انتخاب صحیح مته از نظر اندازه بسیار مهم است و اهمیت زیادی دارد. چرا که قبل از شروع قلاویز کردن، باید قطعۀ مورد نظر سوراخ گردد. لذا قطر سوراخ باید کمتر از قطر قلاویز باشد.

روغن کاری در قلاویز کاری

روغن کاری در قلاویز کاری

یکی از کار هایی که در فرایند قلاویز کاری دستی و قلاویز کاری با دریل باید انجام شود. روغن کاری است که در این خصوص در این بخش توضیح می دهیم. همان طور که گفتیم در حین قلاویز کاری، باید فلزات آهنی روغن کاری شود. البته این موضوع برای فلزات غیر آهنی و یا انواع فولاد نیز مصداق دارد. یعنی باید تمام مواردی که بیان شد در قلاویزکاری روغن کاری شوند. این موضوع بسیاراهمیت دارد و  باید به آن توجه کنید. چرا که چندین مزیت متوجه این عمل است که در ادامه به بیان آن می پردازیم. نکته اول این است که این کار علاوه بر بالا رفتن سرعت کار تاثیر زیادی دارد. همچنین با روغن کاری در حین قلایز کاری با دریل طول عمر قطعات را نیز افزایش می‏ یابد. البته در صورتی که روغن کاری انجام نشود، قلاویز در کار گرم شده و باعث شکستن آن می‏ شود.

قلاویز را به صورت دوره ای باید بررسی کنید. قلاویز در اثر کار کند می شود. که در چنین شرایطی باید قلاویز تیز شود.

خرید قلاویز :

تراش ابزار جم یکی از بزرگترین و کامل ترین مراکز فروش قلاویز های دستی و ماشینی است. شما عزیزان میتوانید برای خرید انواع محصولات قلاویز ماشینی و دستی از طریق تراش ابزار جم اقدام کنید. برای برقراری ارتباط و خرید انواع محصولات تراشکاری به خصوص قلاویز ها میتوانید با شماره تماس های زیر تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی: فروش عمده لوازم تراشکاری

بنر تماس تراش ابزار جم

۰۲۱-۶۶۷۵۱۵۵۰

۰۹۳۵-۲۳۰۱۳۲۶

INSTAGRAM:@tarash_abzar_jam

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *